Nieuws
400770
Nieuws

Billboard scant automobilist

Reclamemakers houden de snelwegen scherp in de gaten.

Reclamemakers houden de snelwegen scherp in de gaten.

Amsterdam - Nieuw in Tokio: een billboard dat elke automobilist een persoonlijke reclameboodschap laat zien.

Reclamemakers houden de snelwegen scherp in de gaten.

Reclamemakers houden de snelwegen scherp in de gaten.

Dit najaar willen het Japanse Dentsu en het Amerikaanse bedrijf Cloudian camera’s op passerende auto richten. Die leggen het merk en model wagen vast, en sturen een seintje naar een reclamebord dat enkele honderden meters verderop staat. Dat bord geeft vervolgens vijf seconden lang een op de auto toegespitste reclame weer.

„Dat zou zoiets kunnen zijn als ’Hé jij daar in je Mercedes, je kunt ook deze auto kopen’”, legt Paul Turner van Cloudian uit. Ook zouden truckers op het eerstvolgende restaurant van een bepaalde keten kunnen worden gewezen.

Het systeem is al uitgebreid getest en heeft honderdduizenden auto’s gezien, van tweehonderd verschillende modellen. Volgens de makers gaat de cameraherkenning in 94% van de gevallen goed.

Persoonlijke advertenties zijn online al gemeengoed. De gedachte is dat bedrijven meer betalen als ze weten dat hun reclame iemand bereikt die waarschijnlijk geïnteresseerd is.