400952
Binnenland

Sof voor zeemacht

Den Haag - De problemen met het logistiek bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman van de Koninklijke Marine zijn zo groot, dat het niet zeven, maar vijftien maanden uit de vaart is. Aanvankelijk zou maar één van de hoofdelektromotoren uit het schip moeten. Nu ziet de marine zich genoodzaakt ook de tweede hoofdmotor uit het schip te halen, een ingewikkelde en tijdrovende operatie; er moet immers een gat worden gemaakt in twee tussendekken van het schip. Pas eind 2017 is de Doorman weer inzetbaar.

„Een hard gelag, voor de bemanning in het bijzonder”, bekent minister Hennis (Defensie) in een brief aan de Tweede Kamer. Tot de zomer van 2017 heeft Nederland geen bevoorradingsschip. Ook de samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse marine, die was gevormd rond Nederlands grootste marineschip, verliest haar cruciale platform.

De schade aan de motoren - een ontwerpfout, naar nu blijkt - is een sof voor Defensie. Hennis denkt de schade te kunnen verhalen op de bouwer, Damen Schelde Naval Shipbuilding. De partijen zijn daarover nog in gesprek. Defensie zal echter hoe dan ook in de buidel moeten tasten voor het huren van extra bevoorrading- en trainingscapaciteit.