Nieuws/Binnenland
402443
Binnenland

Economisch Instituut voor de Bouw: investeringen nodig

Miljardentekort asfalt en spoor

De drukte op wegen en op het spoor zal volgens het EIB sterk toenemen. De bestaande infrastructuur zal die toename niet kunnen verwerken.

De drukte op wegen en op het spoor zal volgens het EIB sterk toenemen. De bestaande infrastructuur zal die toename niet kunnen verwerken.

Nederland komt in de komende jaren ruim acht miljard euro te kort voor investeringen in spoor en wegen. Dat blijkt uit een studie van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), die vandaag verschijnt.

De drukte op wegen en op het spoor zal volgens het EIB sterk toenemen. De bestaande infrastructuur zal die toename niet kunnen verwerken.

De drukte op wegen en op het spoor zal volgens het EIB sterk toenemen. De bestaande infrastructuur zal die toename niet kunnen verwerken.

Het aantal auto- en spoorkilometers zal tot 2030 met dertig procent stijgen, verwacht het EIB. Deze groei kan niet op het bestaande spoor en wegen worden opgevangen, omdat die al in hun voegen kraken. Nederland heeft in 2030 één miljoen inwoners meer dan nu. De bevolking is beter opgeleid en stelt hogere eisen, waardoor de druk op het spoor en wegen verder toeneemt.

„Het aantal files loopt de komende jaren al op. Zonder extra inspanningen wordt dat alleen maar erger”, waarschuwt directeur Taco van Hoek van het EIB. „Het gaat om een keuze tussen mobiliteit of accepteren dat de bereikbaarheid minder wordt.”

Het kabinet maakte recent bekend zo’n 11 miljard euro extra vrij te maken voor wegen, spoorwegen en dijken, maar volgens het EIB is dat gezien de laatste ontwikkelingen absoluut onvoldoende. Voor de wegen is er volgens de bouwrekenmeesters tot 2030 nog steeds een tekort van 3,2 miljard euro en voor het spoor maar liefst 5,5 miljard.

Vooral bestaande wegen en knooppunten zullen uitgebreid moeten worden, stelt de EIB. Dat geldt met name voor de Randstad en een aantal economische sterke regio’s daarbuiten. Bouwen in deze drukke regio’s wordt steeds duurder, wat weer een extra druk geeft op het beschikbare geld voor de aanleg van wegen en spoor.

De EIB gaat uit van hoge economische groei in de rekensommen. Een recessie is echter niet uit te sluiten over de periode die onderzocht is. Van Hoek: „De groei kan inderdaad lager uitvallen, maar wij gaan uit van een plus van rond de twee procent per jaar. Dat is niet bijzonder hoog.”

Volgens het EIB kan ook gekeken worden naar andere geldbronnen om de investeringen in wegen te bekostigen, zoals tolheffing. Tot nu toe is de politiek daar vaak huiverig voor, omdat elke autobezitter al wegenbelasting betaalt.