Nieuws/Binnenland
40748
Binnenland

Test: Mercedes-AMG GT R

Groene volbloed

— Mercedes-AMG heeft met de nieuwe GT R supersportwagen alle registers opengetrokken. Een volbloed sportauto die de sportiefste Porsche 911-modellen kan bedreigen. De prijs is nog niet bekend, maar desondanks zijn er al verscheidene exemplaren verkocht en de eerste exemplaren worden tegen de zomer afgeleverd.

De gespierd ogende carrosserie is deels van koolstofvezel gemaakt.

De gespierd ogende carrosserie is deels van koolstofvezel gemaakt.

De gespierd ogende carrosserie is deels van koolstofvezel gemaakt.

De gespierd ogende carrosserie is deels van koolstofvezel gemaakt.

Het sportieve label van Mercedes-Benz heeft al de gewone GT en een iets sportievere GT S om met de normale 911’s te concurreren. Maar nu komt daar een ultiem topmodel bij in de vorm van de GT R. Met deze hardcore sportauto wil het merk uit Stuttgart concurreren met supersporters als de Porsche 911 GT3 en RS en de McLaren 570S. Om goed beslagen ten ijs te komen is de 4.0 liter V8 met twee turbo’s van de GT R opgevoerd tot 585 pk en 700 Nm. Daarmee moet hij in 3,6 seconden naar 100 km/h sprinten en een topsnelheid van 318 km/h kunnen halen. Indrukwekkende cijfers, maar niet genoeg om de concurrentie te verslaan. Mercedes-AMG kan echter pochen met een zeer prestigieus record. Onlangs zette de GT R een nieuw ronderecord voor achterwielaangedreven straatauto’s neer op de beruchte Nürburgring. De fantastische Green Hell Magno-lakkleur van de GT R is niet voor niets een verwijzing naar de bijnaam van dat circuit, ’de Groene Hel’.

We konden hem op een Portugees circuit rijden en daar was hij helemaal in zijn element. De besturing en het onderstel geven veel gevoel, waardoor met veel precisie en vertrouwen over het circuit kan worden gestuurd. Dat gaat betrekkelijk licht op lage snelheid en vraagt meer kracht als de snelheden oplopen. Ondanks een gewicht van 1555 kg voelt hij veel lichter en wendbaarder aan. Dat komt doordat Mercedes-AMG voor het eerst vierwielbesturing toepast. Tot 100 km/h sturen de achterwielen maximaal 1,5 graden tegen, zodat hij gemakkelijker een bocht indraait en daarboven sturen ze in dezelfde richting als de voorwielen voor een betere stabiliteit. Hij kan met hoog tempo door de bochten, waarbij de auto eerst iets over de voorwielen glijdt en in het tweede deel van de bocht over de achterwielen als je te vroeg gas geeft. De balans van de auto is goed, waardoor hij relatief makkelijk snel te rijden is. Bovendien is hij met razend slimme en vernuftige elektronica uitgerust, zodat een beginner veilig kan genieten van deze GT R, maar waardoor ook de doorgewinterde coureur genoeg ruimte krijgt om leuk met de auto te spelen. Spektakel komt er ook van de V8-motor die zijn geluid uit een titanium einddemper buldert, met uitlaten op de hoeken van de achterzijde en één grote in het midden. Daar komen flinke knallen uit, alsmede het nodige gerochel en gehamer van de bijkans woest klinkende achtcilinder. De motor levert altijd kracht en de zeventrapsautomaat schakelt heel snel. Maar de automaten van concurrenten als eerdergenoemde Porsches en McLaren schakelen net iets vlotter.

De Mercedes-AMG GT R is geen gelimiteerd model en in Nederland zijn er al verscheidene exemplaren van verkocht. De eerste auto’s zullen aan het eind van dit voorjaar afgeleverd worden. De prijs van de auto is nog niet bekend, maar de GT S kost grofweg 175.000 euro en de GT R zal daar heel fors overheen gaan. Denk aan een bedrag dat ruim boven 200.000 euro zal liggen.