Nieuws

Te veel tickets voor te weinig plaatsen

Robert Hoetink

SCHIPHOL - De Consumentenbond haalt fel uit naar ’overboekingen’ in de luchtvaart. Om vol te vliegen en optimaal geld te verdienen, verkopen maatschappijen doorgaans meer tickets dan er zitplaatsen zijn. „Dat is zeer ongewenst.”

Robert Hoetink

De bond hekelt die ingeburgerde praktijken, waardoor er regelmatig boventallige passagiers op vluchten zijn, als iedereen komt opdagen. „Ondanks een betaald ticket mogen sommige reizigers dan niet aan boord. Die worden er vaak lukraak uitgepikt. Instapweigering zien wij als contractbreuk, omdat er doelbewust sprake is van te veel verkoop. Het onderstreept de ongelijkheid tussen luchtvaart en passagiers”, zegt woordvoerster Sandra de Jong.

Onacceptabel

Iedereen vindt het volgens haar onacceptabel als je met een geldig kaartje niet een voetbalwedstrijd of concert binnenkomt. „Het is vreemd dat de luchtvaart dat kennelijk anders ziet.”

Overboekingen zijn een euvel waarmee toeristen en zakenreizigers weer vaker te maken krijgen, blijkt uit cijfers. Consumentenorganisaties zijn daar fel op tegen. Wettelijk geldt in Europa al een verplichte compensatieregeling van 250 tot 600 euro. Die moeten maatschappijen gelijk uitkeren aan gedupeerden.

In de praktijk lappen veel vliegmaatschappijen de regels aan hun laars, ondervond ook de 12-jarige Josephine Galema. Zij kreeg in Malaga op de Vueling-vlucht naar Schiphol tot grote schrik van haar moeder en broertje, die al waren ingecheckt, geen stoel. ,,Het was onduidelijk wanneer we naar huis konden en moeten we zelf achter 400 euro schadevergoeding aan”, zegt moeder Bernice.

Zij stelt Vueling aansprakelijk voor alle kosten. ,,Een 12-jarig meisje achterlaten op een vliegveld is geen goede reclame.

Voortaan automatisch via de mail nieuws over geld, hypotheek of pensioen ontvangen? Abonneer u dan hier gratis op de DFT Nieuwsbrief

Bekijk meer van