Nieuws

Schandalen laten leaserijder koud

Telegraaf

Amsterdam - Voor mensen met een auto van de zaak heeft het gesjoemel van de auto-industrie nauwelijks gevolgen. De afgelopen jaren hebben milieuvriendelijke auto’s sterk aan populariteit gewonnen, erkent Leaseplan.

Telegraaf

Toch is de leasemaatschappij niet overspoeld met vragen over de gevolgen van de vervalste emissiecijfers.

„Berijders maken zich geen zorgen over dit soort zaken. Het draait allemaal om de bijtelling”, verklaart een woordvoerder van het bedrijf. Ze wijst erop dat het reële verbruik van auto’s toch al afwijkt van de cijfers in de brochure. „Dat is niet direct verbonden aan de sjoemelsoftware.”

Leaseplan verwacht dan ook geen aanloop van klanten die eisen dat de software wordt bijgewerkt. „Het kan best zo zijn dat we de update pas draaien als de auto’s na de leasetermijn terugkomen.” De stellingname is opvallend, omdat hierdoor sommige auto’s mogelijk niet voldoen aan de Nederlandse milieu-eisen.

Hoe onverschillig de werknemer ook is, voor werkgevers blijken deze eisen wel degelijk van belang. Zo leggen overheden zichzelf doelstellingen op om de uitstoot van CO2 te verminderen. Daarvoor gebruikt Leaseplan evenwel niet de reële cijfers, erkent de woordvoerder. „We moeten de gegevens ergens vandaan halen. We werken samen met onderzoekers van universiteiten, maar krijgen ook gegevens aangeleverd van fabrikanten. De juistheid daarvan is uiteindelijk hun verantwoordelijkheid.”

Maatschappijen zien daarnaast een toename van het aantal zogeheten berijdersregelingen. Dit is een contract van de werkgever met de leaserijder waarin diens maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt vastgelegd. Zo kunnen er bepalingen in staan over het gebruik van (dure) snelwegpompen. Ook duiken er steeds meer regels op op het gebied van veiligheid, rijgedrag en brandstofverbruik. „Rijders worden zo gedwongen om te gaan met de auto alsof die van hen zelf is”, aldus Leaseplan.

Tot inname van leasebakken leidt het beleid niet. Wel wordt bewust rijgedrag aangemoedigd, in sommige gevallen zelfs met geldprijzen. Vooral overheden blijken er veel voor over te hebben om de losbandigheid van hun werknemers op asfalt in te tomen.