Nieuws/Buitenland

Onderzoekers waarschuwen: schiet op

REUTERS

Het verdwenen toestel van EgyptAir moet zo snel mogelijk worden gevonden, waarschuwen onderzoekers. Mocht het toestel zijn neergekomen door een terroristische aanslag, dan ligt het bewijs in het water.

REUTERS

Aan de brokstukken is te zien of er bijvoorbeeld een bom is ontploft, maar deze schade verdwijnt langzaamaan, vertellen ervaren onderzoekers aan Bloomberg. „Ze moeten de zoektochten ontzettend goed organiseren”, aldus de voormalige chef ongevallenonderzoek bij Boeing, John Purvis.

„Landen worden het vaak niet eens over wie gaat zoeken en wie de zoektochten betaalt.” Zulke fouten zijn twee jaar geleden ook gemaakt bij de zoektocht naar MH370 van Malaysia Airlines, vindt Purvis. „Ze hebben zo ontzettend veel tijd verspild. Er zijn in het verleden veel vliegtuigen in zee gestort. We hebben ze allemaal teruggevonden, behalve de MH370.”

Zwarte doos

Ook dit vliegtuig heeft uiteraard een zwarte doos die signalen, zogeheten pings, uitzendt. Maar net als bij MH370 is de batterij op een gegeven moment op. Een zoektocht vanaf de oppervlakte naar brokstukken is volgens Purvis niet voldoende. Het vliegtuig ligt waarschijnlijk op 3000 meter diepte, waardoor de pings amper te horen zijn.

De zoektocht dreigt intussen hinder te ondervinden van opkomend slecht weer.

Vlucht MS804 verdween in de nacht van woensdag op donderdag onderweg van Parijs naar Caïro. De Airbus 320 met 66 mensen aan boord is vermoedelijk voorbij het Griekse eiland Karpathos, dat ten oosten van Kreta ligt, in de Middellandse Zee gestort.