Nieuws/Binnenland

7 tips om je kind voldoende te hydrateren

Stock.xchng MaxMilli0n

Het belooft komende dagen prachtig zomerweer te worden, met maxima tussen de 23 en 28 graden! Heerlijk, maar ook oppassen geblazen. Vooral voor kleine kinderen ligt met zulke temperaturen het gevaar van uitdroging op de loer. Zeven tips om de kleintjes voldoende te hydrateren. Ook handig voor op vakantie!

Stock.xchng MaxMilli0n

  • Er zijn meer manieren om vocht binnen te krijgen dan dat, voor kinderen toch vaak saaie, glaasje water. Bepaalde groenten en fruit hebben ook een hoog vochtgehalte. Denk bijvoorbeeld aan watermeloen, aardbeien, broccoli, selderij en komkommers. Lekker voor tussendoor! 
  • Maak drinken leuk. Laat je kind een eigen drinkbeker uitkiezen of versier waterflesjes in vrolijke kleurtjes. Koop gekke rietjes en investeer in leuke vormpjes om ijsblokjes in te maken. 
  • Als een kind niet zo gek is op water, probeer het dan wat smaak en kleur te geven. Vries besjes of cranberries in ijsblokjes of voeg wat vers fruit, kruiden of groenten zoals citroen, mint, watermeloen en sinaasappel aan het water toe toe.  
  • Maak je eigen ijslolly’s voor een waterrijke traktatie. Pureer fruit of gebruik vruchtensap zonder toegevoegde suikers en giet het in speciale ijsvormpjes. 
  • Maak water bereikbaar. Als je kind niet bij de gootsteen of waterkraan kan, zet dan een kan met water en glazen op een handigere plek. Zo zal je kind eerder een glaasje pakken. 
  • Wees voorbereid. Investeer in een voorraadje herbruikbare reisflesjes en bewaar ze gevuld in de koelkast, zodat je ze op ieder moment kunt pakken. Handig als je onverwacht een dagje weg gaat! 
  • Maak een herinneringssysteem voor het drinken van water. Dat kan een grafiek op de koelkast zijn waarop kinderen iedere keer dat ze water nemen een streepje op kunnen zetten, of zet een timer voor onderweg die je eraan herinnert dat het tijd is voor een waterstop om uitdroging te voorkomen.

Geniet!