Nieuws
411288
Nieuws

Recordbudget voor marketing rond Euro 2016

’Carlsberg geeft 80 miljoen uit aan EK’

Amsterdam - Bierbrouwer Carlsberg geeft een recordbedrag uit aan reclames rond het Europees kampioenschap voetbal dat over minder dan een maand begint.

De Deense drankenreus heeft maar liefst 80 miljoen euro uitgetrokken voor de marketingcampagne rond Euro 2016, meldt een ingewijde aan persbureau Bloomberg. De brouwer heeft bovendien 40 miljoen moeten betalen om concurrenten bij het sportevenement weg te houden.

Strenge regels

Voor dat bedrag zal de naam Carlsberg niet eens tijdens de wedstrijden te zien zijn, strenge reclameregels rond alcohol in gastland Frankrijk staan alleen het tonen van slogans op de borden langs het veld toe. Wel zal rond tv-uitzendingen te zien zijn dat het toernooi ’mede mogelijk gemaakt wordt door Carlsberg’.

Het EK voetbal, dat op 10 juni begint, telt dit jaar voor het eerst 24 deelnemers, en duurt bijna net zo lang als een wereldkampioenschap.

Toen Carlsberg voor het eerst EK-sponsor was, in 1988, waren er nog maar acht deelnemende landen. Landen als Albanië en Noord-Ierland doen nu voor het eerst mee. Nederland is daarentegen niet van de partij.