Nieuws
411893
Nieuws

Bij bijna helft Nederlanders poging tot bankpasfraude

Bijna vier op de tien Nederlanders hebben in de afgelopen twee jaar te maken gehad met bankpas- of creditcardfraude. Bij ruim een derde daarvan is er daadwerkelijk geld buitgemaakt of een poging daartoe geweest. Om het geld terug te krijgen bij de bank, is vaak een hele klus.

Dat blijkt uit een enquête van de Geldgids, een uitgave van de Consumentenbond. De bond adviseert consumenten om zich er niet meteen bij neer te leggen als een bank de schade niet vergoedt.

Want in lang niet alle gevallen kregen de slachtoffers hun geld terug: bij bijna 30% van de slachtoffers met schade vergoedde de bank die niet of slechts gedeeltelijk. Daarnaast stemde de schade-afhandeling tot ontevredenheid: dat gold in bijna 13% van de gevallen, zo blijkt uit een representatieve enquête van de Geldgids onder 1000 consumenten.

Nalatig

Veel van hen kregen het gevoel dat de bank hen als schuldige behandelde in plaats van als slachtoffer. De schade bedroeg bij 9 op de 10 slachtoffers minder dan €1000, aldus de Consumentenbond.

De meest voorkomende vormen van fraude zijn phishing (18%) en criminelen die proberen Consumenten hun pinpas op te laten sturen (14%).

Blokkeren

Is uw pinpas of creditcard gestolen? Meld dit meteen bij de bank en laat de pas blokkeren.

Bij creditcards hangt het van de aanbieder af óf er een eigen risico geldt, bij bankpassen is het maximaal €150. De bank vergoedt de rest als de rekeninghouder zich aan de uniforme veiligheidsregels heeft gehouden. Een op de 5 Nederlanders is niet op de hoogte van deze regels.

Banken die weigeren schade uit te keren, moeten kunnen bewijzen dat de pashouder 'grof nalatig' is geweest.