Nieuws
412841
Nieuws

Mkb loopt online achter

Mkb-ondernemers spelen te weinig in op de mogelijkheden die online hen biedt om klanten te bereiken. Slechts 29% noemt online marketing belangrijk voor hun bedrijf. Liefst 48% geeft aan er nog helemaal niets aan te doen.

Dat blijkt uit de MKB Online Monitor 2015 waarvoor TNS Nipo in december ruim 1700 mkb’ers heeft ondervraagd.

Een kleine groep (13%) heeft een plan uitgewerkt en budget voor online activiteiten. Deze online voorhoede experimenteert met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28%), adverteren op zoekmachines (11%) en op sociale media (12%), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16%). Van deze ondernemers heeft 14% een bedrijfspagina op Google aangemaakt.

De kloof met het gedrag van consumenten is groot. Van de consumenten zoekt 80% regelmatig informatie over lokale aanbieders via Google, 90% is dagelijks actief op sociale media en 76% maakt gebruik van klantbeoordelingen.