Nieuws/Binnenland
413924
Binnenland

Van Rijn: Kijk om naar mensen met dementie

AMSTERDAM - Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) roept alle Nederlanders op zich te bekommeren om mensen met dementie. ,,Omkijken naar mensen met dementie is een zaak voor ons allemaal'', zei hij maandag bij het begin van de campagne 'Samen dementievriendelijk' tijdens een EU-conferentie over dit onderwerp in Amsterdam.

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) roept alle Nederlanders op zich te bekommeren om mensen met dementie en het taboe hierop te doorbreken. ,,Omkijken naar mensen met dementie is een zaak voor ons allemaal'', zei hij maandag bij het begin van de campagne 'Samen dementievriendelijk' tijdens een EU-conferentie over dit onderwerp in Amsterdam.

Via een onlinetraining op de website www.samendementievriendelijk.nl kan iedereen vanaf nu leren om te gaan met dementie. Dat is volgens Van Rijn nodig want in ons land woont 70 procent van de mensen met deze ziekte thuis. ,,Ze wonen in ons dorp, in onze buurt, in onze straat. Soms hebben ze even iemand nodig die doorheeft wat er aan de hand is als ze het bijvoorbeeld even niet meer weten bij de kapper of zonder bestemming de bus instappen. En die mensen, die helpende hand, dat zijn wij allemaal.''

Op dit moment lijden volgens de staatssecretaris 260.000 Nederlanders aan dementie. In de komende dertig jaar neemt dit zelfs toe tot 400.000. ,,Velen van hen kunnen nog een lange tijd vrij goed blijven functioneren. Ze willen niet als ziek worden behandeld, of als iemand om medelijden mee te hebben.''

Hij noemde als voorbeeld een initiatief van een vestiging van Albert Heijn in Doorn, die na een incident met een vrouw die was vergeten te betalen, besloot dementerenden te helpen in plaats van ze over te leveren aan de politie wegens winkeldiefstal. Dit heeft ertoe geleid dat de supermarktketen alle vestigingen de mogelijkheid biedt personeel te trainen op omgaan met dementie, waarbij extra wordt ingezet op honderd winkels waar een derde van de buurtbewoners ouder is dan 65.

Ook de gemeente Amsterdam en vervoersbedrijf Connexxion zijn betrokken bij de campagne, waar de komende vijf jaar 10 miljoen euro voor beschikbaar is. Zo leert Connexxion taxichauffeurs signalen van dementie te herkennen, waardoor ze hulp kunnen bieden. Volgens Alzheimer Nederland, die de campagne samen met pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM uitvoert, kunnen mensen via de website snel leren wat ze kunnen doen. ,,Zoals dat het van belang is iemand met dementie aan te kijken als je een gesprek begint, korte zinnen te gebruiken en met ze mee te denken.''