Nieuws
413926
Nieuws

Interbank: ’Problemen in kaart brengen’

’Nieuw DSB-schandaal aanstaande’

Geld lenen kost geld.

Geld lenen kost geld.

Amsterdam - Nederland hangt een nieuw ’DSB-schandaal’ boven het hoofd. Rob Goedhart van stichting Geldbelangen noemt de behandeling van enkele klanten door het bedrijf Interbank, onderdeel van het Franse Crédit Agricole, ’schandalig’ en ’moreel onverantwoord’.

Geld lenen kost geld.

Geld lenen kost geld.

In de uitzending van Kassa van afgelopen zaterdag deden Interbank-gedupeerden Willem en Rita van Arkel hun verhaal. Over een in 2003 afgesloten lening van €30.000 hebben ze, inclusief rente, nu al ruim €46.000 betaald; slechts een tiende daarvan is aflossing, de rest is rente. Tegen het eind van de looptijd hebben ze €100.000 betaald, rekent Geldbelangen voor.

Dochter

De reden is volgens Goedhart dat het echtpaar Van Arkel een doorlopend krediet heeft bij Interbank, waar een persoonlijke lening zou hebben volstaan. Het krediet werd afgesloten door een door maatschappelijk werk aanbevolen tussenpersoon, die net als Interbank een dochter blijkt te zijn van Crédit Agricole.

De variabele rente op het krediet begon op 9,6%, maar bedroeg begin dit jaar al 12,3% – pikant, want de marktrente daalt dankzij centralebankingrepen al jaren en nadert nu het nulpunt. Het krediet oversluiten kan niet, want Willem en Rita zijn de zestig al gepasseerd.

Assertief

„Het doet heel erg denken aan de praktijken van DSB”, zegt Rob Goedhart in een gesprek met De Telegraaf. „Het maandbedrag blijft hetzelfde, maar ondertussen schroeft de kredietverstrekker de rente op. Wie niet assertief is, betaalt de hoofdprijs.” Een andere gedupeerde is met zijn zaak tegen Interbank naar de klachtencommissie van het Kifid gegaan. Goedhart: „Ik heb een advocaat die namens Interbank optrad daar horen zeggen dat de klant dan maar niet had moeten zitten pitten.”

Na de Kassa-uitzending ontving Goedhart naar eigen zeggen „meer dan honderd e-mails van mensen die zeggen gedupeerd te zijn. Daarvan hebben er misschien wel zeventig betrekking op Interbank. Óf ze zijn daar tamelijk dom, en ze kunnen hun leningen inderdaad niet tegen goede tarieven op de kapitaalmarkt wegzetten, óf ze zijn ontzettend sluw.”

In een verklaring stelt Interbank de gang van zaken te betreuren. Het bedrijf „gaat zorgvuldig in kaart brengen of er meer klanten met hetzelfde probleem zijn. Is dit het geval, dan gaat Interbank deze klanten benaderen en wordt aan hen een individueel aangepast voorstel voorgelegd. Het zal duidelijk zijn dat deze operatie de nodige tijd kost.”

’Overrompeld’

„Dit zijn hele grote woorden, en we zijn het er niet mee eens”, reageert woordvoerder Henk Jan Meijer van Interbank op Goedharts beschuldigingen. „We zijn erdoor overrompeld, en hebben inmiddels een crisisteam samengesteld met externe communicatieadviseurs. Dit is een ernstige situatie.”

Meijer benadrukt dat het krediet dat aan het echtpaar Van Arkel verstrekt is „binnen de regels valt. Wij zijn geen boeven of oplichters, we doen geen illegale dingen. Maar bij kredieten met variabele rentes kunnen dit soort dingen gebeuren.” Bovendien, zegt de woordvoerder, valt er op de gedupeerde klanten „ook wel wat aan te merken, maar dat brengen we niet naar buiten”.

Over het vermoeden van Rob Goedhart dat de incidenten bij Interbank het topje van een ijsberg zijn zegt Meijer: „Wij zien geen ijsberg.” Hij wil niet zeggen hoeveel klanten Interbank heeft, of hoeveel mensen er een doorlopend krediet hebben afgesloten.

’Schrijnend’

De Autoriteit Financiële Markten, onder wiens toezicht ook Interbank opereert, noemt de zaak van het echtpaar Van Arkel ’schrijnend’. De wettelijke maximale rente op jaarbasis is nu vastgesteld op 14%. De AFM mag ook ingrijpen wanneer kredietaanbieders consumenten niet informeren over wezenlijke wijzigingen in de leenovereenkomst.

Of Interbank of de (inmiddels overgenomen) tussenpersoon de zorgplicht heeft geschonden kan de AFM-woordvoerder niet zeggen. „Maar we verwachten dat kredietverstrekkers en -bemiddelaars de klant benaderen voor een herbeoordeling en mogelijk een nieuw krediet met een hogere aflossingscomponent. De AFM monitort de ontwikkelingen en we zijn in gesprek hierover met de sector.”