Nieuws

Rel rondom Voice of China

Het productiebedrijf Talpa van mediamagnaat John de Mol is verwikkeld in een copyright-dispuut met het Chinese mediabedrijf Star China Media, dat een 'kopie' van The Voice wilt uitzenden.

Tijdens een persconferentie in Beijing noemde Pim Schmitz, algemeen directeur van Talpa Holding, de aankondiging van het vijfde seizoen van de nieuwe versie van The Voice of China zelfs illegaal, melden Chinese media.

Het Chinese bedrijf  Star China Media zond de eerste vier seizoenen van de talentenjacht uit. Daarna ging Talpa in zee met een ander. De Chinese producent dreigde ze voor de rechter te slepen, maar heeft het nu anders opgelost door het format in een ander jasje te steken.

De naam The Voice Of China is door Star China Media veranderd in China Super Vocal. Ook het bekende logo met de hand en microfoon is vervangen door de letter V. Op Chinese televisie wordt aangekondigd dat het nieuwe seizoen in juli van start gaat.

Directeur Schmitz heeft gewaarschuwd dat de nieuwe naam en logo niets uitmaken.

Miljoenendeal

Talpa is al een paar jaar actief in China. De Mol verkocht de internationale succesformule van The Voice in 2012. De Chinese versie van The Voice, waarvan al vier seizoenen met succes zijn uitgezonden, ging in januari naar een andere partner die ook een aantal andere Talpaformats naar het land willen halen.

Talpa sloot toen een deal met een waarde van 100,9 miljoen euro met het Chinese mediabedrijf Zhejiang Tangde. Zhejiang Tangde nam de uitzendrechten van The Voice of China over van de huidige producent en betaalde Talpa daarvoor 60 miljoen dollar. Voor dat bedrag mag het bedrijf de komende vier seizoenen van de talentenjacht uitzenden.

Daarnaast begonnen Talpa en Zhejiang Tangde een joint venture die voor een waarde van 50 miljoen dollar programma’s van Talpa gaat ontwikkelen voor de Chinese markt. Zo kregen de Chinezen ook al een versie van het tv-programma Ik hou van Holland te zien.