Nieuws
429256
Nieuws

Meer vraag naar totaalpakket op telecommarkt

HOUTEN (AFN) - Totaalpakketten raken steeds meer in trek op de Nederlandse telecommarkt. Eind vorig jaar hadden ruim 700.000 huishoudens een bundeling met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) plus mobiele telefonie. Dat meldde onderzoeksbureau Telecompaper dinsdag.

Dit soort zogeheten quad play-aansluitingen waren in het vierde kwartaal goed voor een aandeel van meer dan 10 procent van de totale markt voor breedbandaansluitingen. Een jaar eerder was dit nog 6,1 procent.

In het aanbieden van combinatiebundels in het algemeen gaat ook steeds meer omzet om. De 'multiplay'-markt bedroeg in het laatste kwartaal van vorig jaar dik 1 miljard euro. Dat was 7,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2014. Ruim 15 procent van de omzet had betrekking op pakketten met vier diensten. Dat was een jaar terug nog iets meer dan 9 procent.

Ziggo

Hoewel quad play flink groeit, heeft het merendeel van de huishoudens een combinatiepakket met drie diensten. Het gaat hier om bijna vier miljoen bundels. Grootste aanbieder van dit soort contracten is Ziggo, dat bijna 61 procent van de markt in handen heeft. KPN neemt 29 procent van de aansluitingen voor zijn rekening.

Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt verder dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in één pakket de laatste tijd langzaam terugloopt.