430639
Binnenland

Boodschap uit de hemel

Cannes - Op de tv-beurs in Cannes is veel internationale belangstelling voor de gloednieuwe Nederlandse tv-formule Geschenk uit de hemel. Daarin laten overledenen een boodschap achter voor hun nabestaanden. Zij ontvangen die laatste groet enkele maanden na de uitvaart.

,,Mensen die weten dat ze binnenkort sterven, werken voor hun dood aan een mooie herinnering voor hun dierbaren. Nog één keer zeggen hoeveel iemand voor je heeft betekend...", zegt Taco Zimmerman van productiehuis Tuvalu Media.

,,Denk aan een kleine verrassing voor je dochter, door haar bijvoorbeeld een kitten te geven. Daar droomde ze al heel lang van, maar de overledene was allergisch voor katten en daarom kon het nooit. Of een man en een vrouw die samen fan waren van een bepaalde band en dat die groep plotseling een verrassingsoptreden komt geven in de tuin van de nabestaanden. En het hoeft ook niet altijd zwaar te zijn: bijvoorbeeld de collega die de persoon in kwestie altijd plaagde, wordt op een grappige manier teruggepakt."

Volgens Zimmerman keken potentiële kopers in Cannes met tranen in de ogen naar een eerste promotiefilm. ,,We hebben het nog niet verkocht, maar er is interesse uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten." De internationale titel is With love from above.