Nieuws
431059
Nieuws

Eerste test: Range Rover Evoque Convertible

Om te zeggen dat de Range Rover Evoque een schot in de roos is gebleken is een grof understatement. Al meer dan een half miljoen kopers zijn als een blok gevallen voor de stijlvolle SUV.

In zelfvertrouwen gesterkt door deze succesgolf durft Range Rover een flinke gok te nemen met deze bizarre variant: de Evoque Convertible, die binnenkort bij de dealer staat vanaf net geen 70 mille. Een open variant was aanvankelijk niet eens meegenomen in de originele productplanning. Er waren een geniale ingeving van een designer, een goed verkopende dichte variant én de garantie dat deze Convertible zonder al te grote aanpassingen in de fabriek zou kunnen worden geproduceerd voor nodig om de businesscase rond te maken.

Webasto-dak

In samenwerking met de Duitse specialist Webasto ontwikkelde Land Rover naar eigen zeggen 'het grootste cabriodak uit de auto-industrie'. Misschien heeft de Rolls-Royce Dawn nog wat meer vierkante meters stof nodig om de boel waterdicht te houden, maar feit is dat de Evoque heel erg open is als de Z-vormige constructie bovenop de bagageruimte ligt. Inzittenden kunnen er ook voor kiezen om tot op hoge snelheid beschut te zitten met de portierramen en een windschot achter de voorstoelen omhoog. Openen en sluiten kan rijdend tot een flinke snelheid van 48 km/h. Het is knap dat de ontwerpers een constructie hebben gemaakt die er zowel in open als gesloten toestand keurig uitziet. Mede doordat de rolbeugels in de achtersteven verzonken liggen en pas bij een serieuze koprol naar buiten knallen. Het spoilertje op de kofferklep hadden we liever niet gezien, ware het niet dat dit noodzakelijk is voor de stabiliteit op hoge snelheid.

Kattenluik

Voor de bagageruimte maakt het niet uit of open of dicht wordt gereden. Er is altijd dezelfde beperkte 251 liter beschikbaar, die toegankelijk is via een soort kattenluik op de achterkant. Een full size reiskoffer past er niet eens in. De achterbank is prima geschikt voor kinderen of kleine volwassenen, maar niet meer dan dat. De Evoque Convertible lijkt dus vooral geschikt als tweede auto. Uiteraard kan hij tegen betaling met alle mogelijke comfort verhogende voorzieningen worden verrijkt, maar de stoelzittingen voorin blijven aan de korte kant. Over het nieuwe InControl Touch Pro navigatiesysteem zijn we positiever. Eindelijk heeft Jaguar-Land Rover een systeem dat kan concurreren met de beste Duitse systemen.

Chassisverstevigingen

Land Rover verwacht ook dat de concurrentie voor deze auto uit die hoek komt. Niet van SUV's, maar van andere open premium sleeën als de Mercedes-Benz E-Klasse cabrio. Er is dan ook veel gedaan om de Evoque als een gewone auto te laten rijden. Met liefst 250 kilo aan chassisverstevigingen is een stijfheid gerealiseerd die nauwelijks onderdoet voor die van de dichte versie. Dat merk je aan een stuur dat bijna niet trilt bij het raken van een gat in de weg en een zeer vaste wegligging. Het onderstel is wel aan de harde kant om zich tegen rolbewegingen van de koets te kunnen verzetten, dus ga even proefrijden voordat je kiest tussen 17, 18, 19 of 20-inch wielen. Nog een nadeel is uiteraard dat de open Evoque met standaard vierwiel- aandrijving en een negentraps automaat een vrij zware auto is.

 

Zie ook: Range Rover Evoque Cabrio Vlog

Bij remmen drukt het gewicht een beetje door en de motor moet er hard aan sleuren. We hebben alleen de 180 pk diesel gereden, die zich met het dak open flink laat horen terwijl de prestaties niet wereldschokkend zijn. Met de kap dicht is het geluidsniveau wel acceptabel, maar liever spaar je door voor de 240 pk benzinemotor die er vanaf 83.040 euro is. Een leuk hebbeding is de Evoque Convertible wel, goedkoop helaas niet