Nieuws/Binnenland
431079
Binnenland

COLUMN EPCO ONGERING

Sloepenkoning

Op een mooie voorjaarsdag, een jaar of acht geleden mocht ik voor een reportage mee met de mannen van de Amsterdamse havendienst. En op het moment dat ik de torenhoge stuurhut van de havenboot beklom, schalde een plat Amsterdamse stem uit het raampje boven me. “Kijk nou, we krijgen de sloepenkoning aan boord.”

Ik vond dat niet leuk. Het was waar dat ik tijdens ons TV programma vooral sloepen testte, maar om me nou tot sloepenkoning te kronen?

Sloepen verschenen in de jaren 90 op het water als muggen in de schemering. Het was de tijd dat tweeverdieners de overwaarde op hun huis nog konden omzetten in een lening voor een sloep en dat werd een rage. Ons nieuwe TV programma financierden we grotendeels met inkomsten uit de deelnemende sloepenwerven.

Aan de basis van de sloepentrend lag het ontwerp van de eerste pleziervaartsloep. De meesten waren afgeleid van oude jolletjes en bootjes die uit de maritieme historie. Maar Pieter Beeldsnijder maakte een compleet nieuw model, de Van Wijk 621. Nog altijd wordt dit beschouwd als de allermooiste sloep ooit.

Pieter zag dat een sloep vooral rond moest zijn, met een hoge uitwaaierende boeg en voor het overige als de perfecte notendop. Het stuur kwam in het midden op het centrale zwaartepunt van de boot en niet achterin, zoals tegenwoordig.

Nog altijd staat een modelletje van de van Wijk 621 te pronken op mijn bureau. Als ik er naar kijk denk ik: Pieter Beeldsnijder, dat was pas een sloepenkoning.