432389
Nieuws

Bagage-opslag schiet omhoog

Vliegreis stilletjes duurder

Schiphol - Veel luchtvaartmaatschappijen gebruiken de start van het nieuwe zomerseizoen op 1 april om de tarieven voor extra diensten stilzwijgend te verhogen. Zo stijgen de bijkomende kosten voor ruimbagage gemiddeld met 20-25%. Voor een gezin met twee kinderen kan dat gemiddeld zomaar 40 euro extra betekenen.

Dat blijkt uit een vergelijking door deze krant van all-in vliegtarieven vanaf Nederlandse luchthavens naar bestemmingen in Europa. De Consumentenbond stelt vast dat de reiziger zich door die vaak verborgen toeslagen steeds meer misleid voelt. „De luchtvaart zit op het randje van wat is toegestaan”, aldus gisteren de woordvoerster.

Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) verbiedt het niet melden van onvermijdelijke kosten. Volgens de bond zijn koffers die niet als handbagage mee mogen, op een vliegvakantie noodzakelijk. „De luchtvaart moet die kosten duidelijk communiceren. Dat laat te wensen over.”

Met name budgetvliegers rekenen hogere prijzen voor in te checken koffers, stoelreserveringen, eten en drinken aan boord en naams- en vluchtwijzigingen. „Zonder dat passagiers zich daarvan bewust zijn. Op die manier kan het ticket goedkoop ogen, maar in werkelijkheid is de consument stukken duurder uit. Dat is de grootste ergernis”, aldus de Consumentenbond.

Ryanair rekent de hoogste meerprijzen. Voor een koffer van 20 kg moet afhankelijk van route en seizoen 60 tot 100 euro op een retourvlucht worden bijbetaald, als dit vooraf online wordt geboekt. Op het vliegveld kost dat 90 tot 160 euro. Voor overbagage moet men nog eens 10 euro per kilo neertellen.

Bij Ryanair maken deze variabele meerkosten al een kwart uit van de totale ticketopbrengsten, nog los van alle vaste vliegtaksen, waaronder gek genoeg soms ook nog altijd een ’brandstofheffing’. Bijvoorbeeld ANWB Reizen adverteert daar deze maand mee bij een KLM-reis naar Indonesië.

Bij TUIfly en Corendon is de toerist die een koffer van 20 kg moet inchecken, het voordeligst uit, 20 en 24 euro voor een retour, maar ook dat is een paar euro opgeslagen. Transavia en easyJet hanteren wisselende prijzen tussen 32 en 64 euro, mits op internet betaald. Anders komen er tientallen euro’s bij.

KLM heeft bekendgemaakt dat het tarief voor ruimbagage binnen Europa tien euro per retourvlucht wordt verhoogd tot 50 euro. Op Schiphol kost het 70 euro. Veelvliegers met een klantenpas krijgen korting of hoeven niets bij te betalen.

De Consumentenbond waarschuwt luchtreizigers voor ordinaire prijsopdrijving. „Zij zien door de bomen het bos niet meer, doordat veel websites vaag zijn. Pas aan het eind van de boeking komt men erachter wat er totaal moet worden afgerekend. Wij adviseren om voor de reservering alles goed te vergelijken en niet alleen af te gaan op prijslokkertjes.”

Ook consumentenprogramma Kassa deed onderzoek en spreekt schande van de toenemende meerkosten. „De prijsverschillen voor koffers alleen al zijn enorm. Dat kan voor een gezin van vier personen op vliegvakantie meer dan 300 euro schelen.”