Nieuws

Rotterdam klaagt steen en been

DEN HAAG - De Nederlandse overheid laat mainports met een hoge economische waarde als Schiphol en de haven van Rotterdam in de steek.

’Te duur’ en ’te veel regels’, luidde de klacht van het bedrijfsleven tijdens een hoorzitting gisteren in de Tweede Kamer.

Het draaide om de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. „Die wordt stelselmatig ondermijnd door oneerlijke staatssteun en kostenvoordelen bij havens als Hamburg en Antwerpen”, zei Havenbedijftopman Allard Castelein .

Vertegenwoordigers van havenondernemers in Deltalinqs, redersvereniging KVNR, KNV Koninklijk Nederlands Vervoer en Schuttevaer (binnenvaart) waren het roerend met hem eens. De sterke positie van Rotterdam is volgens hen niet langer vanzelfsprekend.

Directeur Joost Sitskoorn van verladersorganisatie EVO gaf in Den Haag een schot voor de boeg. ,,Bedrijven die vracht van A naar B willen laten vervoeren, wisselen net zo makkelijk van route, al naar gelang de prijzen, faciliteiten, betrouwbaarheid en snelheid. Dat kan zelfs per maand verschillen.”

Castelein hekelde met name de subsidiëring van maritieme infrastructuur in België en Duitsland. ,,In tegenstelling tot Nederland, waar we het zelf mogen uitzoeken. „Zo moeten we €100 miljoen bijdragen aan het optimaliseren van de openbare havenspoorlijn, essentieel voor ons achterland.”

In het buitenland worden volgens hem ook verliezen van havenbedrijven bijgepast en zijn bijvoorbeeld de inspectiekosten veel lager dan in Nederland. „Op den duur gaat dat opbreken. De verhoudingen in kosten zijn zoek”, aldus Castelein.

De komende vennootschapsbelasting is eveneens een doorn in zijn oog. „Dat scheelt ons jaarlijks zo’n €60 miljoen aan investeringskracht. We kunnen alleen goed concurreren met een gelijk speelveld in Europa”, meent Castelein.