435152
Nieuws

Verschuiving in kredietaanvragen

Starter heeft bank minder vaak nodig

AMSTERDAM - Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf, met name starters, kloppen voor kleinere leningen steeds vaker aan bij nieuwe kredietverleners.

Geheel tegen de trend in die de groei van de economie zou voorspellen, kwamen er bij de drie grote banken vorig jaar net zo veel kredietaanvragen uit het mkb binnen als in 2014. Wel benadrukken Rabobank en ABN Amro dat zij meer leningen hebben toegekend dan een jaar eerder. De businessplannen van ondernemers zijn door de betere economische vooruitzichten in diverse sectoren volgens hen beter te financieren.

Tegelijkertijd zijn er de nieuwe online kredietverstrekkers. Hier zaten de aanvragen én honoreringen van met name leningen van €30.000 tot €150.000 vorig jaar stevig in de lift. Zo verstrekte Spotcap vorig jaar, in het eerste jaar van het ‘fintechbedrijf’ op de Nederlandse markt, €10 miljoen aan leningen aan ruim zeshonderd bedrijven. Niels Turfboer, directeur Benelux, verwacht dit jaar zo’n drieduizend mkb’ers van €50 miljoen aan krediet te voorzien.

Bij microkredietverstrekker Qredits groeide het aantal verstrekte leningen vorig jaar met 5%, zegt commercieel directeur Roy Spit. „In het begin kregen wij veel mensen die op zoek waren naar kapitaal en overal al waren geweest. Nu zien we veel ondernemers met een goed plan, maar die niet bij hun bank terecht kunnen”, aldus Spit.

Spotcap ontvangt uitsluitend verzoeken voor werkkapitaal, voorraden en personeel.„De gemiddelde aanvraag voor een lening is op dit moment €30.000”, meldt Turfboer. Rabobank, dat jaarlijks met tienduizenden kredietverstrekkingen bijna de helft van het aantal mkb-financieringen verzorgt, reageert niet verrast. „Veel bedrijven hebben tijdens de crisis ingeteerd op het eigen vermogen. Voor bankkrediet is een buffer nodig om twee tot drie jaar met tegenwind te doorstaan.”

Door betere data-analyse van zowel de kredietaanvrager als de betrokken markten krijgen aanvragers bij Spotcap binnen 24 uur antwoord op een leningsverzoek, beweert Turfboer. Volgens hem ‘kent’ zijn bedrijf de klant daarom beter: „Banken hebben ook veel data in hun systeem, maar kunnen kunnen die informatie door oude systemen moeilijk aan elkaar koppelen en goed analyseren. Dat is het verschil. Bij ons loopt slechts 0,1% van de klanten meer dan 120 dagen achter met terugbetalen. En 25% van de klanten vraagt vervolgens weer een nieuwe lening aan.”

ING, dat een ‘lichte tendens tot stijging’ in de leningen ziet, stelt dat ondernemers een kredietaanvraag tot €150.000 online bij de bank kunnen doen. „Binnen vier dagen heeft men dan een offerte in de bus.”

De nieuwe kredietpartijen zijn vooral aantrekkelijk voor starters, erkent Rabobank. „Je moet als bank relatief best veel tijd steken in de relatie met zo’n nieuwe klant als een kleine ondernemer zich meldt met een nieuw idee met een hoog risico. Zo’n business model heeft veel begeleiding nodig. Qredits is bij uitstek geschikt voor zo’n service die de grootbanken niet bieden.”

Ondernemers durven de stap naar nieuwe kredietverstrekkers ook steeds vaker te maken. „Onbekend maakt onbemind”, vat Spit het samen. „We zitten nu met enige regelmaat op meer dan vijftig aanvragen per dag. Dat kan niet alleen met stand van de economie te maken hebben.”