Nieuws
435746
Nieuws

Pharrell Williams wordt mede-eigenaar van G-Star RAW

AMSTERDAM - De Amerikaanse muzikant Pharrell Williams, bekend van hits als Happy, GIRL en Get Lucky, wordt mede-eigenaar van het Nederlandse denimmerk G-Star RAW. Williams zal zich buigen over verschillende creatieve zaken als collecties, campagnes, maar hij zal zich ook bezig gaan houden met de bedrijfsstrategie.

,,Ik denk dat G-Star RAW het bepalende jeansmerk van de 21e eeuw zal worden,” laat Pharrell Williams weten. “Ik verheug me erop onderdeel uit te maken van die missie.”

“Wij willen middels deze samenwerking met Pharrell Williams de innovatie voortzetten door Pharrell de mogelijkheid te geven de grenzen binnen alle aspecten van ons bedrijf nog verder te verleggen,” laat Thecla Schaeffer, CMO van G-Star RAW via een geschreven statement weten.

“Dit omvat de creatie van nieuwe productideeën en nieuwe visies op duurzaamheid tot de creatie van nieuwe merkervaringen.”

Echt inhoudelijke plannen wil het spijkerbroekenmerk dat is opgericht in 1989, meer dan 7000 verkooppunten over de hele wereld heeft en een geschatte jaaromzet heeft van 750 miljoen euro, nog niet delen.

Een woordvoerder van het concern laat weten dat er binnenkort ‘een evenement wordt georganiseerd waar Pharrell meer over de inhoud van de samenwerking uit de doeken zal doen’.

Modern, innovatief

Williams en G-Star RAW ontmoetten elkaar twee jaar geleden in Berlijn. Tijdens een interview dat deze krant met de popster had naar aanleiding van de samenwerking, legde hij uit hoe hij bij de Nederlandse modemakers terecht kwam: “Voor Bionic Yarn, een bedrijf dat er als eerste in is geslaagd om van afvalplastic uit de oceanen duurzame garens te maken (en waar Pharrell creatief directeur van is, red.) zocht ik een producent die van de garens kleding kon maken. Ik kwam terecht bij G-Star RAW, omdat zij modern zijn, innovatief denken en coole producten maken."

Zwerfplastic

In februari 2014, tijdens de New York Fashion Week, lanceerde hij met de denimmakers het gezamenlijke project RAW for the Oceans. De muzikant liet toen geen enkel product zien, dat was er immers nog niet, maar toonde aan de hand van een schrijnend filmpje hoe schadelijk zwerfplastic is en wat de gevolgen ervan zijn.

Hij liet weten de wereld te willen verbeteren door van de gevonden plastic modieuze kleding te maken. Pers, inkopers en fans waren laaiend enthousiast over het concept. Williams: “Iedereen geloofde erin. We waren al een hit nog voor er tastbare producten waren, dat zegt iets.”

Gezaghebbend merk

“Alle eer gaat naar G-star", benadrukte de Grammy winnaar vervolgens. “Het merk is gezaghebbend in de mode, voor hun imago hoeven zij zich niet te bekommeren om de oceaan. Van al mijn eerdere co-labs, is deze club net zo gepassioneerd als ik. Ze gaven meteen vol gas."

Dat Pharrell nu mede-eigenaar wordt van de denimgigant, is bijzonder. In de mode gebeurt doorgaans het omgekeerde: een groot merk gaat (vaak eenmalig) met een ster in zee met als doel om in korte tijd meer naamsbekendheid en omzet te genereren.

Rihanna

Zo ‘ontwierp’ Rihanna een collectie voor het Britse label River Island, Penelope Cruz voor het Spaanse Mango en Sylvie Meis voor Hunkemöller. Modeconglomeraten zoals bijvoorbeeld Only the Brave, eigenaar van denimlabel Diesel, Viktor & Rolf en het excentrieke modemerk Maison Margiela, kopen op hun beurt weer merken op met als doel ze groter en winstgevender te maken. 

Nu is Pharrell geen onbekende in de mode. Eerder sloeg de handen ineen met Adidas, Comme des Garçons en was hij een van de namen achter de Amerikaanse streetwearmerken Billionaire Boys Club en Icecream. 

Volle zalen

"Mode staat synoniem voor stijl en een levenswijze", vertelde hij toen wij hem tijdens de New York Fashion Week vroegen naar zijn motivatie om naast muziek zich ook bezig te houden met mode.

"Iedereen heeft iets met mode. Of ze willen of niet. In deze ruimte (wijzend naar de volle zaal in een voormalig bankgebouw op Wall Street) spreekt iedereen Engels, maar elk van ons gebruikt de taal op een andere, eigen manier. Dat geldt ook voor mode. Aan de wijze waarop je ermee omgaat, ontleen jij je identiteit. Niet alleen ik, iedereen is expressief. Ook mensen met een conservatievere benadering. Juist die types die proberen te verbloemen dat ze niks om hun uiterlijk en stijl geven, maken sterkte statements."