Nieuws/Binnenland
436541
Binnenland

BOOTTEST

Omtzigt 650 dieselsloep

De nieuwe Omtzigt 6.50 is gebouwd op basis van een bestaand model. Door het toevoegen van fraaie details, het veranderen van de dekindeling, de motorkist en de console is het toch een echt nieuw model geworden. Met een aantrekkelijke prijs als sterkste troef.

Watersportbedrijf Omtzigt in Sassenheim is al sinds mensenheugenis dealer van het Amerikaanse topmerk Chris*Craft en verkoopt daarnaast ook diverse merken sloepen. Vaak gaat het daarbij om modellen met een buitenboordmotor in een bun.

Omdat de mal van spiegelsloep beschikbaar was, kocht Omtzigt deze aan en wijzigde de dekmal. Het polyesterwerk voor de nieuwe sloep wordt in Polen gemaakt en in Nederland wordt de romp voorzien van motor, kabelaring, besturing en detaillering. Belangrijk onderdeel van de rondspant Omtzigt 650 dieselsloep is de prijs. En die is mooi laag, want begint bij € 23.950

Het polyesterwerk is uitstekend. De gelcoat is glanzend en dik en de binnenzijde van de boot is netjes in de topcoat gezet. Wel zijn er nog wat kleine afwerkprobleempjes zoals de afwatering van de ankerkluis onder het voordek. Die is er niet zodat er daar altijd water zou kunnen blijven staan. Tenzij er een gaatje wordt geboord, waardoor het water naar de bilge kan lopen. De kuip is niet zelflozend, maar heeft een diep geplaatste bilgepomp die al het water afvoert.

De hele kuip is rondom voorzien van banken en dat maakt dat veel mensen er een zitplek kunnen vinden, maar vergeefs naar een speciale opstapplek zoeken. De kuipranden zijn relatief laag. Vanwege het zitcomfort is het goed dat de kussens tot boven de kuiprand doorlopen en er beugels met rolkussens op het potdeksel zijn geplaatst. Onder de banken is veel opbergruimte en die is van praktische sloten voorzien. Rondom loopt een nette kabelaring en verder valt op dat er veel met rvs is gewerkt bij bv de boegstrip en het aangehangen roer.

De stuurconsole is goed gevormd en biedt plek aan het motorpaneel. Bijzonder is dat er lekker veel plekken voor kleine spulletjes zoals de mobiele telefoon, drinkbekers en de autosleutels is. De motorkist klapt naar voren open en is matig geïsoleerd. Eronder ligt standaard de nieuwe Solé 17pk diesel, een wonder van onderhoudsvriendelijkheid met een peilstok aan de voorzijde en vleugelmoeren op het deksel van de impellerpomp.

Bij het opstappen valt op dat de rondspant Omtzigt een lagere aanvangsstabiliteit heeft dan we tegenwoordig van de tenders met vlakke bodems gewend zijn. Maar dat went snel en voordeel is dat de boot met haar diepe kiel en aangehangen roer buitengewoon goed spoort. Ook is de draaicirkel met twee scheepslengtes over beide zijden, beschaafd. De testboot was voorzien van een optionele 27 pk Solé driecilinder diesel. Daarmee is een top van 16 km/u haalbaar. Dan trekt de sloep, ondanks een forse trimplaat onder de spitsgat spiegel, een forse hekgolf. Beter lijkt het om de boot halfgas te varen en eventueel iets meer ballast aan te brengen. Dan is het een fijne, rustige en ruime sloep voor een beslist aantrekkelijke prijs.

Cijfer 7,4

Scorebord:

Constructie                            ***Comfort & Ruimte                  ***Ergonomie                             ***Afwerking                              ***Vaareigenschappen                ***Prijs / Kwaliteit                       ****

Technische Specificaties Omtzigt 650 dieselsloep

Lengte over alles: 6,50 m

Breedte: 2,30 m

Diepgang: 0,55 m

Doorvaarhoogte 1,00 m

Waterverplaatsing: 1.000 kg

Motor: Solé 17 pk diesel

Prijs: vanaf € 23.950

MEER INFO