437392
Binnenland

Zware kritiek op directie Schiphol

Beveiliging Schiphol onder vuur

Amsterdam - De beveiliging en klantvriendelijkheid van luchthaven Schiphol ligt onder vuur door het disfunctioneren van het nieuwe centrale beveiligingssysteem. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond FNV, dat vanmiddag gepresenteerd wordt aan de luchthavendirectie.

De conclusies van het rapport van FNV zijn niet mals. De beveiligers moeten langer doorwerken dan de norm is van hun werkgever. Daardoor is de werkdruk sinds de invoering van het nieuwe systeem sterk toegenomen. „Dit komt omdat er te weinig personeel wordt ingezet, maar het wordt verergerd door problemen met de apparatuur en door de aansturing door Schiphol”, zo stelt de FNV in het rapport, dat in handen is van de Telegraaf.

In totaal zegt 66% van de beveiligers dat het nieuwe systeem hun alertheid bij de veiligheidscontrole negatief beïnvloedt. Zij hebben daardoor niet altijd hun volle aandacht bij het bekijken van bagagescans. Volgens FNV wordt er roofbouw gepleegd op de 2200 beveiligers, die in dienst zijn van onderaannemers als G4S, Securitas en I-sec. De luchthaven lijkt met het nieuwe beveiligingssysteem een kat in de zak gekocht te hebben.

Sinds de start in juni vorig jaar hebben de beveiligers zoveel klachten, dat de FNV een apart onderzoek deed naar de werkomstandigheden. „Je mag verwachten dat de kinderziektes eruit zijn na acht maanden, maar het blijkt dat deze permanent zijn”, zegt Marco van Moort van de FNV.

Het aantal passagiers op Schiphol groeide de afgelopen jaren fors naar ruim 55 miljoen, maar daar werd geen extra beveiligingscapaciteit voor ingezet. Sterker nog, de luchthaven voerde het nieuwe systeem juist in, omdat er minder mankracht nodig zou zijn. „Schiphol is met de beveiligingsbedrijven en vakbonden samen bezig met een onderzoek naar de statijden”, zegt een woordvoerder van de luchthaven in een reactie. „De resultaten van dat onderzoek verwachten wij op korte termijn en wij zullen op basis daarvan in gesprek gaan met de beveiligingsbedrijven en vakbonden.”

De directie van de luchthaven heeft uitsluitend oog voor het rendement, zo stellen de gedupeerden. Afgelopen jaar steeg de winst van de luchthaven, „over de rug van de beveiligers”. Er werd over 2015 voor € 49 miljoen extra aan dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders, waarvan minister Dijsselbloem van Financiën de belangrijkste is. Het rendement ligt fors boven het minimum van 6,7%.

Naast de problemen met de beveiligingsbedrijven staan er ook langere rijen voor de automatische immigratiepoortjes, die de mankracht van de Koninklijke Marechaussee deels moet vervangen.

Deze poortjes werken te traag, zo erkende topman Jos Nijhuis van Schiphol een paar weken geleden. Hij stelde echter dat dit een probleem is van de marechaussee.

Lees meer: ’Beveiliging en geld gaan niet samen’