Nieuws
438886
Nieuws

Sylvester Stallone strikt dorstige bierfan

Heineken naar $10 miljard in Mexico

MEXICO-STAD - De Nederlandse biergigant Heineken investeert de komende vier jaar nog eens twee miljard dollar (1,8 miljard euro) in haar grootste afzetmarkt Mexico. Dat brengt het totaal aantal investeringen sinds 2010 in het Latijns-Amerikaanse land op 10 miljard dollar (9,2 miljard euro).

Dat heeft Dolf van den Brink, directeur van Heineken Mexico, bekend gemaakt in gesprek met lokale media in Mexico-Stad. ,,We groeien zo snel op de Mexicaanse markt dat we de noodzaak zien om verder te investeren in onze productiecapaciteit’’, aldus de topman.

Heineken bouwt al een nieuwe fabriek van maximaal 10 miljoen hectoliter per jaar in de noordelijke provincie Chihuahua. Dat wordt de zevende productielocatie. Daarnaast staat nu ook een uitbreiding van de capaciteit van de fabriek in Tecate op het programma, nieuwe verpakkingslijnen en ,,grote investeringen’’ in nieuwe distributiesystemen.

Lage consumptie

Een deel van de verklaring ligt in de nog relatief lage bierconsumptie in Mexico. Per hoofd van de bevolking ligt die op 59 liter per jaar. Terwijl Duitsland bijvoorbeeld op 103 liter staat en Ierland op 95 liter. ,,Dit laat zien hoe groot de groeimarge nog is voor de biersector in Mexico’’, aldus Van den Brink.

In 2010 kocht Heineken de biertak Cuauhtémoc Moctezuma van de onderneming Femsa uit industriestad Monterrey. Daarna is het snel gegaan. Volgens Van den Brink groeide het volume sindsdien jaarlijks met 4%, de inkomsten met 8% en de winst met 17%. ,,Mexico behoort al tot de tien grootste bierlanden ter wereld, en mogelijk is het de snelst groeiende van die tien.’’

Premium-bier

De lancering van Heineken als Premium merk heeft die groei geholpen, maar ook intensieve marketingcampagnes rond lokale merken als Dos Equis, Indio en Tecate. Dos Equis doet het goed in de Verenigde Staten. Aan het merkenpallet voegt Heineken Mexico vanaf deze maand ook Amstel Light toe. ,,We beginnen in het noorden waar Light bieren sowieso populairder zijn. Het is het eerste Europese Light bier op deze markt.’’

Om de opmars van Tecate een impuls te geven, haalde Heineken acteur Sylvester Stallone binnen. Tecate is de grootste sponsor van de Mexicaanse bokssport, qua populariteit slechts een beetje kleiner dan voetbal. Commercials met de bedenker van ‘Rocky Balboa’ helpen boksliefhebbers aan het merk te binden.

Tecate is qua volume overigens al het op één na grootste merk van Heineken wereldwijd. ,,Dat Sylvester Stallone aan het Mexicaanse boksen en aan Tecate is gekoppeld is fantastisch’’, zegt Van den Brink.