Nieuws/Binnenland

Treinellende spoortunnel Delft duurt tot 2017

DEN HAAG - Treinen zullen nog tot en met 2017 langzamer moeten rijden door de spoortunnel in Delft. Pas dan zullen de problemen met de luchtdruk in de tunnelbuis opgelost zijn, verwacht staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur).

Bij de oplevering van het project bleken de draaideuren van het ondergrondse treinstation in Delft als een dolle te gaan roteren als er een trein op hoge snelheid door de tunnel reed. Besloten werd toen om de snelheid van treinen te beperken tot maximaal 80 kilometer per uur.

Uit nader onderzoek blijkt nu dat de draaideuren moeten worden verstevigd. Ook moeten er meer ontluchtingskleppen komen. De aanpassingen kosten zo’n 10 miljoen euro extra: 3,4 miljoen voor de draaideuren en zo’n 6 miljoen voor extra luchtschachten.

De aanpassingen worden stapsgewijs gedaan. Staatssecretaris Dijksma verwacht dat de treinen over een poosje 100 kilometer per uur kunnen gaan rijden en 120 kilometer per uur in 2017.

Dijksma meldt tevens dat het Rijk nog eens 11 miljoen euro extra zal moeten bijdragen aan het project omdat de gemeente Delft een tegenvaller heeft. De rente-inkomsten van uitgezette subsidiebedragen zijn lager dan verwacht, laat de PvdA-bewindsvrouw weten. Daardoor moeten zowel de gemeente als het Rijk de knip trekken. Voor het Rijk komt dit neer op 11 miljoen euro.

De spoortunnel in Delft had eigenlijk 270 miljoen moeten kosten, maar door tegenvallers tijdens de bouw liep dit op tot meer dan 550 miljoen euro. ProRail liet eerder weten dat er mogelijk nog meer financiële dompers in het vat zitten. Daar wordt nog aanvullend onderzoek naar gedaan.