439872
Binnenland

Busvervoer en winkels eruit

NS terug in spoor

Amsterdam - De NS wil het slechte imago oppoetsen en gaat zich volledig richten op de kerntaak. Punctueel vervoer en betere service zijn speerpunten in de nieuwe strategie van de spoorwegen.

NS gaat zich daartoe concentreren op de Nederlandse intercity’s en de belangrijkste stoptreinen, het zogeheten hoofdrailnet.

In Nederland mag de NS niet meer uitbreiden. Het spoorbedrijf dingt niet meer mee met regionale bus- en spoorconcessies. Busbedrijf Qbuzz wordt verkocht.

Ook stopt NS met de exploitatie van winkels op stations, waardoor 5000 werknemers het spoorbedrijf moeten verlaten en onderdak krijgen bij andere bedrijven. Het onderhoudsbedrijf Nedtrain wordt samengevoegd met het reizigersbedrijf NS Reizigers.

Hoewel NS hier niet meer op de commerciële markt gaat opereren, gebeurt dat wel in het buitenland. NS blijft met zijn buitenlandse dochter Abellio actief in vooral Engeland en Duitsland. Dat blijkt uit de nieuwe strategie van de NS, die interim-topman Roger van Boxtel morgen presenteert. Bronnen rond de NS bevestigen dit.