Nieuws
440000
Nieuws

VRAAGBAAK: Buik vol van koppakkingen

AMSTERDAM - De cilinderkoppakking van mijn Peugeot 307 CC is al voor de tweede keer vervangen: eenmaal in 2012 bij 135.000 kilometer en vorig jaar bij 170.000 kilometer. In beide gevallen bleef de temperatuurmeter buiten de gevarenzone en gingen er geen waarschuwingslampjes branden. Bovendien houd ik mij altijd aan de maximum snelheid en rijd hooguit 12.000 kilometer per jaar. Hoe kan het dan dat ik inmiddels twee koppakkingen verder ben? M. Lok

Een defecte koppakking kan op zichzelf staan, maar in veel gevallen is (plaatselijke) oververhitting de oorzaak. Die oververhitting ontstaat bijvoorbeeld door een probleem met de koeling en kan vervolgens nog meer schade veroorzaken, zoals een kromgetrokken cilinderkop. Bij deze reparaties is het belangrijk dat niet alleen de oorzaak, maar ook de mogelijke gevolgschade wordt opgespoord en verholpen. Anders is de kans op herhaling reëel, zoals in uw geval helaas is gebleken.

Vragen? Stuur een mail via anwb.nl/experts/auto