Nieuws/Wat U Zegt

LEZERS PRIJZEN VERANTWOORDELIJKHEIDSBESEF VAN MARS

Uitslag Stelling: ’Geen sprake van verspilling’

Driekwart van de stemmers op de Stelling van de Dag vindt het geruststellend dat Mars vier miljoen repen heeft teruggehaald. „Misschien klinkt het overdreven, maar met gezondheid valt niet te spotten”, schrijft een van de stemmers.

Toch zijn er anderen die vinden dat Mars overdrijft met het terughalen van de repen. „Een overreactie”, schrijft iemand. Een ander: „Het lijkt mij Mars meer te doen om de publiciteit dan dat er echt iets aan de hand is.”

Sommigen opperen dat we in het westen behoorlijk overdrijven met de voedselhygiëne. „Wij hebben een grotere kans om ziektes op te lopen, omdat alles zo steriel is.”

De meesten vinden de terughaalactie geen voedselverspilling. Iemand draait het om en denkt dat het beter is om de repen toch gewoon te laten opeten. „Als iemand dan ziek wordt, dan kun je altijd nog schadevergoeding betalen.” Iemand vindt dit niet kunnen en terughalen juist heel netjes. „Ze hadden ook kunnen denken: dit regelen we wel als er geklaagd wordt.”

De repen moeten terug naar de fabriek vanwege een technisch defect bij de productie, waardoor er plastic in zou kunnen zitten. Maar de kans dat iemand door verstikking om het leven komt is klein, zo schatten veruit de meeste respondenten.

Regelmatig zijn er van dit soort terughaal-acties. Vorige week nog haalde Jumbo een partij gerookte zalm terug die besmet zou zijn met een bacterie. Dat hiermee en met de Marsen met plastic alle gevaarlijke producten uit het supermarktschap verdwenen zijn, gelooft bijna niemand.

De stemmers denken ook dat terughaalacties vaker voorkomen dan voorheen. Een respondent vindt het een goede zaak. „Een teken dat een consument mondiger is geworden en beter weet wat hij eet. De consument is niet meer te misleiden.” Een ander denkt dat voedselfabrikanten handelen uit angst voor rechtszaken die veel meer gaan kosten dan het terughalen van een aantal producten.

Respondenten geloven niet dat Mars schade zal oplopen van deze terughaalactie. „Beter een kostbare terughaalactie, dan een veel duurdere imago-schade”, schrijft iemand die verwijst naar het Exota-schandaal. „Het is juist geen slechte reclame van Mars. Ze laten zien dat ze aan hun klanten denken door dit pro-actief op te lossen.”

Daarom is dit incident geen reden om de producten van de multinational in de toekomst te wantrouwen, denken de meesten. „Nu moeten de media alleen niet gaan doen alsof Mars een lintje verdient. Ze hebben dit probleem zelf gecreëerd door onvoorzichtig te werken. Ik ben dan benieuwd naar wat Mars gaat doen om dit in de toekomst te voorkomen.”

Niet alleen van Mars, maar ook van andere levensmiddelenfabrikanten zijn de producten nog te vertrouwen, vinden verreweg de meest stemmers. De terughaalacties zijn dus vertrouwenwekkend.

De stemmers zijn enigszins verdeeld over de vraag of de repen wel echt vernietigd gaan worden.

Een scepticus: „Ik vraag me altijd af of teruggehaalde producten daadwerkelijk vernietigd gaan worden, want dat zie je niet.”

Dat Mars een grote hoeveelheid repen zal terugkrijgen, gelooft slechts een minderheid.

„Dat terugsturen is een omslachtige actie. Dat hadden ze beter de supermarkten kunnen laten doen. Handiger voor de klant ook.”