Nieuws/Binnenland
444610
Binnenland

Truckerscafé blij met grenscontrole

Hazeldonk - Grenscontroles een ramp? Welnee! Klanten en werknemers van truckstop Joost, bij de bekende grensovergang Hazeldonk, kampen al jaren met een warm gevoel van heimwee. Bovendien vinden ze dat een extra oogje in het zeil helemaal geen kwaad kan.

“Vroeger waren we dag en nacht open. Chauffeurs haalden nog wel eens een nachtje door, dat was hartstikke gezellig”, zegt Miranda op haar geliefde werkplek achter de bar. “Na het openen van de grenzen werd het minder en minder. Nachtdiensten draaien we al lang niet meer.”

Ze werkt al 25 jaar bij wegrestaurant Joost, zowel aan de Nederlandse zijde (Hazeldonk) als aan de Belgische (Meer). “Ik ben liever moe van het werken, dan moe van het slenteren omdat het zo rustig is. Mijn heimwee naar de oude tijd is nooit verdwenen”, zegt ze met stralende ogen.

Kapot gesneden

De komst van meer grenscontroles juicht ze toe, niet alleen vanwege de hoop op meer klandizie. “Op de grote parkeerplaats hier worden regelmatig de zeilen van vrachtwagens kapot gesneden door illegalen. Het is een periode heel erg geweest, nu de politie vaker een kijkje neemt gaat het beter”, legt de medewerkster uit. “Van mij mogen ze dag en nacht controleren.”

Zitten chauffeurs wel te wachten op zo’n vertragende factor aan de grens? “Goede zaak”, oordeelt de Friese vrachtwagenchauffeur Yke de Boer zonder twijfel. “Wat collega’s meemaken die op Engeland rijden is niet best. Bovendien is de grens nu een walhalla voor iedereen die ongehinderd van alles heen en weer wil vervoeren. Daar bedoel ik ook luxe wagens mee, daar kun je makkelijker Kalasjnikovs en granaten mee de grens over smokkelen.”

Keerzijde

De tijd dat ‘Schengen’ niet bestond heeft hij in volle glorie meegemaakt. “Ongeveer een uur duurde het om alle stempels te krijgen aan de grens”, legt de Fries uit. “Het was altijd erg gemoedelijk en bovendien was het een sociaal gebeuren. De controles die nu worden uitgevoerd stellen niet veel voor. Binnen vijf minuten is de Koninklijke Marechaussee klaar.”

De chauffeur waarschuwt wel voor de keerzijde: “Onze diensturen tellen in de file door en mijn vracht moet op tijd bij de trein in Italië zijn. Beter plannen dus, want ze wachten geen minuut langer.”

De extra files die staatssecretaris Dijkhoff voorspelt gaan we ongetwijfeld voelen in onze portemonnee, voorspelt De Boer. “Ieder uur vertraging wordt doorberekend aan de klant. Bovendien kunnen we naar minder adressen op een dag. De kans is groot dat we straks een cent meer moeten betalen voor een pot pindakaas.”