Nieuws/Binnenland
445717
Binnenland

NIEUWS AMSTERDAM

,,Boten en duwbakken snel wegslepen''

Amsterdam Chidda Vastgoed heeft het Havenbedrijf voor de rechter gesleept voor het gebruik van het water rond het roemruchte ADM-terrein.

De erven van vastgoedspeculant Bertus Lüske eisen dat de aldaar liggende boten en duwbakken direct worden ontruimd.

„Het Havenbedrijf gebruikt sinds 2007 een klein deel van het water voor het afmeren van binnenvaartschepen. Die overeenkomst hebben we vorig jaar juli opgezegd, omdat we het gebied willen verhuren aan scheepsontmantelaar Koole Maritien. Maar de haven blijft het water gebruiken. Daarom eisen we nu op straffe van een forse dwangsom dat het water per 30 maart leeg wordt opgeleverd”, vertelt Chidda-woordvoerder Niels Kooijman.

De rechtszaak, die volgende week dient, is het zoveelste hoofdstuk in de strijd rondom de laatste culturele vrijhaven in het Westelijk Havengebied. Vorig jaar zomer barstte die los toen de erven Lüske besloten het gebied te ontwikkelen en het te verhuren aan Koole.

Maar tijdens de eerste grote rechtszaak in juli 2015 over het verzoek om het gebied te ontruimen werd Chidda door de rechter teruggefloten omdat de plannen voor het terrein niet goed waren uitgewerkt. En twee maanden later deelde burgemeester Van der Laan mee dat hij om dezelfde reden de krakers op het ADM-terrein met rust zou laten.

Toch is Kooijman positief over de naderende rechtszaak. „Deze nieuwe rechtszaak gaat over het water, niet over het terrein waar de krakers ‘woonrechten’ zouden hebben opgebouwd omdat ze er al 17 jaar verblijven.”

Hoewel het Havenbedrijf Amsterdam officieel niet wil reageren zolang de zaak onder de rechter is, zou het van mening zijn dat de binnenvaartschepen die er nog steeds liggen afgemeerd vallen onder de ‘oude situatie’ en dus niet onder de ontruiming vallen.

De geschiedenis van het ADM-terrein is een roemruchte. In 1977 werd het terrein verlaten door scheepswerf de Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM). Op het terrein zat toen al een zogenoemd kettingbeding waarbij het gebruik beperkt is tot scheepsbouw, bedoeld om speculatie met de grond tegen te gaan.

In 1997 werd het terrein aan de Hornweg aangekocht door vastgoedman Bertus Lüske. Vlak na de koop streek de eerste groep krakers er neer. Wat volgde was een jarenlange strijd. Via de rechter probeerde Lüske tevergeefs onder het kettingbeding uit te komen. Lüske, bijnaam 'Bulldozer Bertus' vanwege zijn ongepolijste manier van zakendoen, werd in 2003 doodgeschoten.