Nieuws
446576
Nieuws

Rondje Sail

Natuurlijk beleeft u Sail het best varend op het water. Maar ook wandelend valt er rond het IJ veel te genieten. We steken vanuit Amsterdam het IJ over, wandelen door het steeds populairder wordende Noord en komen via de Schellingwouderbrug en het Oostelijk Havengebied terug bij het nog altijd in de steigers staande Centraal Station.

’Heen en weer, heen en weer’, zong de onlangs overleden Drs. P. De ponten die Noord met de stad verbinden, doen niet anders. Zeven dagen per week, sommige 24 uur per dag, vertrekken en komen ze aan vanaf de achterkant van het Centraal Station. Op die plaats lag vroeger de monding van de Amstel, de haven van Amsterdam. Die werd gedempt met het zand van de duinen bij Velsen, dat beschikbaar kwam door het graven van het Noordzeekanaal, waarover daarna al het zeevaartverkeer van en naar Amsterdam plaatsvond.

De pont brengt ons naar het IJplein. Onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers, maar als u nog twijfelt moet u zeker eens een paar overtochtjes maken. Man bijt hond is er niets bij! De pont af, gaan we eerst de Sail-sfeer proeven door een stuk het water te volgen. Aan de overkant zien we de terminal van het Java-eiland waar een enorm cruiseschip ligt aangemeerd. Op het IJ is het ook als er geen Sail wordt georganiseerd een drukte van jewelste. Rondvaartboten, binnenvaartschepen, sloepen; alles vaart door elkaar heen. Want vergeet niet: Amsterdam is nog altijd één van de grootste havens van Europa.

 

Vliegenbos

Bij het Motorkanaal slaan we af richting Meeuwenlaan. U wandelt daar door de zo’n honderd jaar oude Vogelbuurt, waarvan in de jaren tachtig van de vorige eeuw verscheidene woonblokken door nieuwbouw zijn vervangen.

Als we de Meeuwenlaan verlaten, wandelen we het Vliegenbos in; het oudste stadsbos van de gemeente Amsterdam. Het bestaat voor een groot deel uit iepen, die door de gelijknamige ziekte behoorlijk zeldzaam zijn geworden. De meeste bomen zijn van na 1945, omdat in de oorlog door de brandstofschaarste zo’n beetje het hele bos was gekapt. Het Vliegenbos heeft een camping en groot tenniscomplex, waar we afslaan richting Nieuwendam, dat in 1921 door Amsterdam werd ingelijfd.

Nieuwendam is ontstaan nadat er in 1516 na de zoveelste overstroming een stevige dijk was aangelegd tussen het Buikslotermeer en het IJ. Zo’n vijftig jaar later verwoestten de Spanjaarden tijdens de Tachtigjarige Oorlog het dorp echter volledig, waarna de meeste bewoners naar Monnickendam vluchtten. Echt veilig voor het water waren de volgende generaties pas na de inpoldering van het Buikslotermeer.

 

Sail

We volgen de knoertgezellige Nieuwendammerdijk, waar nog meerdere houten huizen met zogenaamde klokgevels zijn te bewonderen; veertig ervan zijn rijksmonument. Wonen op de dijk is populair, zelfs voormalig vicepremier Wouter Bos heeft er een huis. Vroeger woonden er veel gepensioneerde zeelui. Sail laat de tijden herleven dat al die prachtige zeilschepen, komend vanaf de Zuiderzee, afmeerden in Amsterdam. Met een beetje fantasie zie je die ‘kapiteins Iglo in ruste’ vanaf hun bankje, pijp in mond, zitten genieten van de grote zeilschepen die in de verte aankomen of vertrekken. De dijk werd daarom ook wel de kapiteinshemel genoemd.

Onder aan de dijk ligt het voormalige ’arbeidersparadijs’ Tuindorp Nieuwendam. Ooit gezien als een van de mooiste tuindorpen van Europa. De wijk was niet alleen opgezet met veel groen en allerlei voorzieningen, maar de huizen hadden zelfs een badcel. Voor die tijd, zo’n honderd jaar geleden, uniek. Helaas werden daardoor de huren zo hoog dat de eerste bewoners geen arbeiders, maar ambtenaren waren... Verderop komen we bij de in 1957 geopende Schellingwouderbrug, de eerste vaste oeververbinding tussen Noord en de rest van de stad. Vanaf de brug een mooi uitzicht over het IJ en Markermeer. We passeren de veel gebruikte parkeerplaats Zeeburg, vanwaar je redelijk goedkoop met het openbaar vervoer verder de stad in kunt. Het is er druk met kampeerders die hebben overnacht op de in de hele wereld beroemde camping. Iets verder passeren we de Amsterdamsebrug die over het drukbevaren Amsterdam-Rijnkanaal gaat. Via een trap dalen we af naar Zeeburg en wandelen we terug de stad en het Sail-gebied in.

 

Oostelijk Havengebied

Dat doen we via het Oostelijk Havengebied, dat ongeveer tegelijkertijd met het Noordzeekanaal werd aangelegd. Daarom is het zo vreemd dat de eilanden op deze plaats zijn neergelegd, in plaats van ten westen van het CS. Vanaf hier vertrokken de lijndiensten naar Indonesië en de Verenigde Staten. Inmiddels zijn de pakhuizen verbouwd tot luxe koopappartementen en meren er per jaar zo’n honderd cruiseschepen aan en ook nog eens enkele honderden rijncruiseschepen.

Lucratieve business, want een cruiseschip dat Amsterdam als tussenhaven aandoet, levert de stad naar schatting 350.000 euro op.

 Geld dat de hoofdstad hard nodig heeft om al die peperdure, al jaren durende projecten als de Noord-Zuidlijn en de verbouwing van het Centraal Station te kunnen betalen. Gelukkig begint het einde eindelijk in zicht te komen.

 

Reacties: jduijs@telegraaf.nl

15 km

100% verhard. Mogelijk voor rolstoel of fiets. Honden toegestaan.

WandelVriend

U kunt zich nu aanmelden als WandelVriend van Wandelnetwerk Noord-Holland. De eerste 500 aanmeldingen ontvangen een ANWB-wandelkaart van het duingebied Callantsoog-Wijk aan Zee. Ook ontvangt u een leuke pin voor op de rugtas en steeds de allernieuwste wandelroutes.

Info: wandelnetwerknoordholland.nl