Nieuws

Financieel adviseurs geraakt door 'doe-het-zelfvers'

Amsterdam - Financieel adviseurs moeten een manier vinden om ongevraagd te adviseren. „Zo kunnen we klanten beschermen tegen risicovol doe-het-zelven”, zegt adviesbaas Wim Heeres.

Heeres, voorzitter van advieskoepel Adfiz, ziet ongevraagd adviseren bijna onmogelijk worden. „Als ik nu vraag of ik een uurtje zal langskomen om polissen door te nemen, dan hoeft het niet. Dat uur kost direct tientallen euro’s. De klant gaat ervan uit dat zijn verzekeringen goed geregeld zijn, maar dat is dus vaak niet zo.”

Heeres vreest dat consumenten daardoor onderverzekerd raken.

In de wijk

In de vorige eeuw was het gebruikelijk dat een assurantiepersoon in je wijk hielp bij allerhande financiële producten, van aansprakelijkheidsverzekering tot hypotheek. Dat leek bijna gratis, want de vergoeding zat in de prijs versleuteld.

Sindsdien is er veel gebeurd. Banken en verzekeraars hebben kortere lijntjes met de eindklant, vooral door afsluitmogelijkheden online. Tegelijkertijd laat het provisieverbod consumenten twijfelen of ze wel in gesprek gaan met de adviseur. Elk uur kost immers geld. Zo wordt de drempel van de financieel adviseur almaar hoger.

'Omzet halveert'

Het aantal advieslocaties is sinds 2010 al met een kwart gedaald tot ruim 11.000, blijkt uit cijfers van IG&H. Daarin zitten ook locaties van banken en verzekeraars zelf, maar die krimpen ook in.

Onderzoeksbureau en consultant IG&H verwacht tot 2020 nog een verdere krimp van 40 à 50%. De omzet van de adviesmarkt zal halveren tussen 2014 en 2020 tot ruim €500 miljoen, verwacht IG&H.

Lees het hele verhaal in DFT Avond: 'Klanten kunnen veel zelf, maar niet alles'