Nieuws/Binnenland

MENSEN OP DE BEURS

,,Een jachtclub is iets sociaals''

“De zeilbotenmarkt heeft het moeilijk”, verzucht Martin Schemkes (55), exportmanager van het Franse Jeanneau.

 Gelukkig hebben we met de Sun Odyssey 349, twee jaar geleden Europees boot van het jaar, een echte hit. Momenteel bouwen we er één exemplaar per dag van. Niet te geloven. Boven de 50 voet is er groei, want mensen hebben in dat segment nog geld. Maar voor de rest is het moeilijk. Tien jaar geleden hadden mensen gemiddeld 1,7 hobby’s, nu 3,6. Vroeger gingen zeilers elk weekend zeilen, nu hebben we veel meer te doen. Maar mensen willen wel blijven varen en mede daardoor verschuift de markt van zeil naar motorboten. De zeilbotenmarkt krimpt echt. Ouderen stoppen en jonge aanwas is er steeds minder. In Amerika zijn ze wat verder in het denken over hoe watersport er over een paar jaar uit komt te zien. En ze komen uit op het opzetten van nieuwe Jachtclubs. Je deelt niet alleen in de kosten, maar ook in de sfeer van een jachtclub, waar je met de hele familie bij hoort. In Amerika worden daarom steeds meer jachtclubs opgezet en wij werken nu aan ideeën om dagboten te bouwen voor deze clubs. Ik geloof in de Amerikaanse visie. Met jachtclubs gaan mensen weer het water op.”