Nieuws

Lekker in je vel-challenge

Week 4: dit is de ideale beweegweek

Er zijn drie vormen van bewegen. Alle drie zijn ze belangrijk voor je, alle drie horen ze bij de ideale beweegweek. Het gaat om:

  • Inspannende sport

 Denk aan spinning, intensief zwemmen, hardlopen, Bodypump, Bootcamp etc.

  • Ontspannende sport

Hier valt yoga, pilates en Bodybalance o.a. onder.

  • Fysieke ontspanning

Dit is een vorm van bewegen die je prettig vindt of voor de lol doet. Het gaat in eerste instantie niet om het bereiken van een sportprestatie. Het kan wandelen zijn, maar ook een sportles, zolang je er maar plezier aan beleefd. Dat is het belangrijkste! Met fysieke ontspanning bereik je een staat van happiness: van glimlach tot euforie.

Als je een vorm van beweging weet te vinden waarbij je geniet, de tijd vergeet en het heerlijk vindt om weer te gaan, dan weet ik zeker dat sport en beweging voor altijd in je systeem blijft zitten.

Ik wil je daarom vragen hier even bij stil te staan. Zeker als beweging niet echt jouw ding is. Ga op zoek naar een bewegingsvorm die je écht leuk vindt om te doen! Probeer wat uit, ga samen met een vriendin die zoektocht aan. Verdiep je in Yoga en probeer een proefles in een studio, speur naar mooie wandelroutes en combineer het met een gezonde lunch. Later in de challenge, ga je intensiever trainen. Denk ook alvast na over wat je leuk lijkt om te doen. En blijft intensief sporten echt een obstakel voor je? Investeer dan vooral tijd om beweging leuk te maken. Uiteindelijk is niet de intensiteit die bepaald of je fitter wordt van beweging, maar de regelmaat en het plezier!

Waarom zou je dan intensief trainen?

Het is goed om te weten dat intensief trainen je sneller sterker maakt. Daarnaast heeft intensief trainen de voordelen dat er nog meer stofjes vrijkomen die een goed en zelfverzekerd gevoel geven. In week 6 kom ik hier op terug. Voor nu is het belangrijk te focussen op plezier van beweging en de haalbaarheid in tijd om goed en duurzaam op te bouwen.

Trainingsschema week 3

Standing Strength

Deze week leer ik een van de belangrijkste onderdelen uit de Yoga; Standing Strength, of ook wel, het trainen van je benen d.m.v. een aantal (basis) yogaposes. In de film leer ik je de basis. Probeer vooral goed te letten op de stand van je voet, knie en heup. Het aanspannen van je buikspieren is ook een heel belangrijk onderdeel, maar daar kom ik in een volgend filmpje op terug.

Elke week krijg je er een oefening bij. Dat betekent dat je training steeds intensiever en langer wordt. Deze week bevat jouw yoga training voor thuis het beoefen van de Tai Chi om warm te worden, daarna voer je de Zonnegroet uit en je sluit af met Standing Strength.

Goed om te weten; Standing Strength is pittig. Een minuut in een pose staan klinkt misschien niet lang, maar dat is wel. Bouw het rustig op, en let vooral op de ademhalingsinstructies die ik geef.

Voorbeeld:

Maandag: powerwalk

Dinsdag: yoga: Tai Chi, zonnegroet en Standing Strength

Woensdag: powerwalk

Donderdag: yoga: Tai Chi, zonnegroet en Standing Strength

Vrijdag: powerwalk

Zaterdag: yoga: Tai Chi (warming-up), zonnegroet en Standing Strength

Zondag: powerwalk

Succes!

*Bron: Fitnessbijbel voor vrouwen

 

Bekijk meer van