Nieuws/Binnenland

Hahnenkamm-races trekpleister

Alles Kitz in Kitzbühel

Door door Sieb Oostindië

De Hahnenkamm-races die dit weekeinde weer plaatsvinden, vormen het uithangbord van Kitzbühel. Het stadje in Tirol heeft de reputatie van luxe, glitter, glamour en bontjassen in de dure winkelstraten. Maar juist op deze dagen verandert het in een carnavalesk feestdorp, waar dag en nacht gefeest wordt.

Tradities zijn er om in stand te houden. De Hahnenkamm-wedstrijden gaan hun 76e editie in. Opmerkelijk genoeg worden ze georganiseerd door louter vrijwilligers uit het stadje van ruim 8.000 inwoners. De liefde voor de sport voert de boventoon, en dat kan ook niet anders met zo’n lange geschiedenis. Maar uiteraard is het commerciële verhaal in de loop der jaren nadrukkelijk om de hoek komen kijken.

Josef Burger kijkt vanuit zijn kantoor naast de Hahnenkamm-Bahn trots uit over het stadje. De directeur van de Bergbahn AG Kitzbühel (het grootste liftbedrijf van Oostenrijk, red.) vertelt, wat de impact is van de wereldberoemde skirace. ,,Wij werken met een budget van zeven miljoen euro. Tijdens de races bedraagt de omzet in het hele dal 40 miljoen euro.”

Brixental

In het complete Brixental is de hele week geen leeg bed meer te vinden. Drie dagen lang rijden er constant extra treinen tussen Innsbruck en Saalfelden om de skiliefhebbers en feestvierders in één grote stroom aan en af te voeren. Die race moet dus altijd doorgaan en de gevechten om dat te realiseren zijn berucht.

Vaak kwamen er helikopters aan te pas, werd het leger in stelling gebracht en werd er dagenlang 24 uur gewerkt. Al in 1993 kwamen de eerste skikanonnen langs het wedstrijdparcours te staan. ,,Voor een race spuiten we er 150.000 kubieke meter sneeuw op. Dat kost gauw zo’n 400.000 euro,” zegt Burger, die op kantoor opvallend genoeg geen een driedelig pak, maar een ski-outfit als werkkleding draagt.

Pistes verkennen

Snel wordt al duidelijk waarom. Burger haalt zijn latten tevoorschijn en verkent met uw verslaggever de hellingen van het enorme skigebied, dat hij koestert als ware het zijn eigen kind. Zestig keer per jaar minimaal houdt de directeur ter plaatse scherp in het oog of alles naar wens loopt op het witte, kunstmatige tapijt.

Het liftbedrijf blijkt een ongedacht professionele machine te zijn. Burger: ,,De complete wereldmarkt van het alpine-skiën bedraagt 321 miljoen skidagen per jaar. Daarvan 200 miljoen in Europa en 50 miljoen in Oostenrijk. De opbrengst voor ons land bedraagt liefst 1,2 miljard Euro. Wij hebben te maken met een stagnerende markt, maar juist dan moet je zorgen dat je product zichzelf verkoopt. Statistieken laten zien, dat Kitzbühel twee keer zo snel groeit dan Oostenrijk als land.”

 

Uitdaging

Dat wordt bereikt door massieve investeringen. Het skigebied van Kitzbühel strekt zich uit van Kirchberg tot Pass Thurn. ,,Het bestrijkt zeven dorpen, twee provincies, 60 afdalingen, 53 liften en kabelbanen, plus 170 kilometer pistes. Er staan 840 sneeuwkanonnen. Wij zien het opwarmende klimaat niet als een bedreiging, maar eerder als een uitdaging om onze gasten te blijven voorzien van wat ze nodig hebben,” zegt Burger, als hij op de latten vol gas geeft richting het dal.

Hij constateert tevreden, dat de kunstsneeuw boven in ‘zijn’ bergen er uitmuntend bijligt. Een waarlijk wetenschappelijke benadering zorgt voor de optimale voorwaarden. ,,Innovatie is de name of the game in een stagnerende markt”, zegt Burger. ,,Wij meten met een GPS-systeem overal de sneeuwhoogtes. Dat hoeft echt geen meter dik te zijn, 40 tot 60 centimeter voldoet. Het is de kunst, om het dan gelijkmatig over alle pistes te verdelen. Daartoe rijden er 31 pisten-bullys dagelijks door het gebied. Wij weten tot twee centimeter nauwkeurig, hoeveel er overal ligt. Op het einde van de dag komt er het alleen op neer, dat je de mensen plezier kunt bieden.”

Duurder

In 15 jaar tijd investeerde de Bergbahn Kitzbühel liefst 225 miljoen euro in de infrastructuur van het skigebied. De jaarlijkse omzet bedraagt nu ruim 45 miljoen euro. Grif geeft elke inwoner van ’Kitz’ toe, dat hun stad gemiddeld wat duurder is dan andere oorden. Dat is niet zo gek, want alles heeft zijn prijs. En Kitzbühel geeft er inderdaad veel voor terug: glitter, glamour en een afgemeten pak (kunst)sneeuw.

Reiswijzer Kitzbühel

Kitzbühel ligt op 950 kilometer van Utrecht in de Oostenrijkse provincie Tirol. Per auto: Arnhem, Autobahn A3 via Frankfurt en Würzburg richting Nürnberg, naar beneden over de A9 langs München, dan over de A8 en A12 naar Kufstein, en binnendoor via Kufstein-Süd over de N178 en N161 naar Kitzbühel.

Piek

De Hahnenkamm-rennen zijn genoemd naar de berg bij het stadje. De Hahnenkamm is 1712 meter hoog, de hoogste piek is de Eherenbachhöhe met 1802 meter. De bekendste piste van de Hahnenkamm is de Streiff, die als een van de gevaarlijkste ter wereld te boek staat en waar de wedstrijdskiërs zich met ware doodsverachting vanaf storten.