Nieuws/Binnenland

Oponthoud door rekenmachine

AMSTERDAM - Wiskundedocenten vrezen oponthoud bij en verstoring van de eindexamens, nu het dit jaar verplicht is de grafische rekenmachine te resetten.

Dit is nodig omdat er sinds kort zeer geavanceerde programma’s en apps met computeralgebra zijn die erop geïnstalleerd kunnen worden en die helpen bij het antwoord geven op de examenvragen.

De jongste generatie grafische rekenmachines kent een ‘examenstand’, wat iets minder bewerkelijk is dan resetten. Maar tienduizenden leerlingen hebben nog een wat oudere grafische rekenmachine. In totaal doen circa 180.000 kinderen eindexamen in wiskunde.

,,Dat resetten is een heel gedoe,” legt wiskundedocent Frans van Haandel op College de Heemlanden in Houten uit. ,,Het kost best wel wat tijd en het gaat om grote aantallen leerlingen. De vraag is of we zoveel rekenmachines op tijd herstart krijgen. Moeten we de kandidaten vragen een uur eerder naar school te laten komen tijdens de examens? Moeten de docenten de machines resetten of laten we het de leerlingen zelf doen en controleren we dat dan”, vraagt Van Haandel zich af. ,,Dit gaat zeker incidenten opleveren.”

Oefenen

Sommige scholen hebben daarom besloten nu al in de klas te oefenen met resetten. Docenten laten zien dat in het geheugen van de rekenmachine geen programma's, apps en notities mogen staan. Er zijn ook scholen die de reset of de examenstand al verplicht hebben gesteld tijdens de eigen schoolexamens bij wijze van oefening en gewenning.

Overigens bestaat over het gebruik van de grafische rekenmachine volgens Gerard Koolstra, samensteller van het ‘huisblad’ WiskundE-brief voor wiskundedocenten een palet van meningen. ,,Er lijkt een duidelijke consensus om met name bij wiskunde B ook vragen te stellen die zonder de grafische rekenmachine opgelost moeten worden.”

Maar steeds meer docenten pleiten ervoor de grafische rekenmachine helemaal in de prullenbak te gooien, in navolging van vakken zoals economie, natuurkunde en scheikunde. Wiskundedocent Karin den Heijer van het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam: ,,Ik zie niet in waarom we dat ding gebruiken. We kunnen onze tijd wel beter besteden. Sinds de invoering van de grafische rekenmachine hebben leerlingen geen idee meer hoe ze zelf een grafiek moet tekenen. Rekenen met wortels? De rekenmachine geeft keurig het antwoord. Dan moet je niet raar opkijken dat leerlingen niet meer met breuken of wortels kunnen rekenen. Het eindexamen wiskunde opsplitsen in twee delen? Met eenvoudige oplossingen is kennelijk geen eer te behalen. Gooi het ding in de prullenmand. Geloof me: na een paar jaar kunnen de meesten weer rekenen met breuken. Is dat probleem ook meteen opgelost.”