Nieuws/Nieuws

Sexy Opel: GT Concept

Door door redactie Autovisie

RUESSELSHEIM - Opels topman Karl-Thomas Neumann heeft er nooit een geheim van gemaakt. Hij wil dolgraag een compacte sportcoupé aan het huidige programma toevoegen en dit is wat de topman voor ogen heeft.

Neumann en kornuiten hebben hun coupéplan gevormd in een studiemodel en die auto zal begin maart op de Autosalon van Genève worden gepresenteerd. De studie luistert naar de naam GT Concept. De naamgeving is een verwijzing naar een van zijn voorvaderen, de GT uit de jaren zestig.

Glooiende carrosserielijn

Opel kiest voor een ontwerpstijl dat dicht bij de orginele GT staat. Hij heeft de glooiende carrosserielijn met de lange motorkap en de korte kont. Het front doet sterk denken aan dat van de allereerste Manta. Het is een redelijk compact model. De afmetingen zijn niet bekend, maar de auto oogt klein. Hij weegt minder dan 1.000 kg, meldt Opel trots. De tweezitter staat op een bodemsectie die binnen de Opel-familie niet wordt gebruikt, te meer het Duitse merk geen achterwielaandrijvers heeft. Jazeker, de GT Concept zet zijn aandrijfkrachten via de achterbanden op de weg, zoals de GT en Manta's dat ook doen. Voor de aandrijving zorgt een moderne motor. Hij telt slechts drie cilinders maar door de aanwezigheid van een turbo put het brommertje er 145 pk en 205 Nm uit. De GT Concept is volgens Opel in staat om een topsnelheid van 215 km/h te halen. De acceleratie 0-100 km/h neemt minder dan acht tellen in beslag.

Carrière

Van alle concept cars die Opel de laatste jaren heeft getoond, is er geen een in productie gegaan. De enige strohalm voor de GT-liefhebbers is dat de oorspronkelijke GT zijn carrière als concept car begon. Drie jaar later, in 1968, verscheen de productieversie, die uiteindelijk een jaar of vijf werd gebouwd. Of de geschiedenis zich gaat herhalen, is nu nog niet bekend. Het management staat achter het concept. Nu moet het publiek nog worden overtuigd.