Nieuws/Buitenland

Geruzie over Brusselse tunnels

BRUSSEL - Politici, beleidsmakers en belangenorganisaties in België buitelen over elkaar heen met als inzet: de verkeerstunnels in Brussel. De voor de doorstroom essentiële tunnels die door Brusselaars, Walen én Vlamingen veelvuldig worden gebruikt, zijn in slechte staat, maar geld ontbreekt.

Het gewest Brussel wil niet alleen opdraaien voor de kosten van de renovatie van de tunnels waar dagelijks duizenden Belgen gebruik van maken. Maar Vlaanderen en Wallonië voelen er niets voor om voor 'Brusselse' zaken te betalen. "Als je bevoegd bent, dan ben je ook verantwoordelijk en niet alleen voor de lusten, ook voor de lasten", aldus de Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts.

De gemoederen zijn zo hoog opgelopen dat de Belgische premier Charles Michel zich ermee is gaan bemoeien. Hij heeft het onderwerp op de agenda gezet van overleg tussen alle Belgische regeringen woensdag.

Vorige week werden in een van de vele Brusselse tunnels scheurtjes gevonden. Na onderzoek bleek dat de Stefanietunnel waarschijnlijk wel een jaar dicht zal moeten vanwege scheuren in het beton en mogelijke stabiliteitsproblemen. In een andere tunnel kwam in het weekeinde een brokstuk naar beneden.

De tunnels in de hoofdstad zijn essentieel voor het vlot laten doorrijden van het autoverkeer. Er hoeft maar iets te gebeuren (in een van de tunnels) en de stad slibt dicht met files. Brussel is al een van de meest vervuilde steden door de enorme hoeveelheid stikstof die het verkeer uitstoot.

De Vlaamse ondernemersorganisatie Voka stelt dat een sluiting van de tunnels een catastrofe zou zijn voor de bereikbaarheid van Brussel. De rol van Brussel als hoofdstedelijk en internationaal centrum zou zwaar onder druk komen te staan.