Nieuws/Binnenland

COLUMN EPCO ONGERING

Inspiratie

Een van de ongeschreven wetten in de watersportbranche luidt: ijs in de sloot, handel dood.

Dus doen watersportbedrijven hun deuren op slot, want: "geen klant zal het in zijn hoofd halen om in zo'n koude periode een bootje te kopen". Volgens mij klopt die redenering niet. Juist nu denken watersporters terug aan de afgelopen zomer en blikken vooruit naar het nieuwe vaarseizoen. Als ze op TV beelden voorbij zien komen van zomerse watersporten, of als ze een beurs bezoeken, raken ze geïnspireerd…. en kopen vervolgens een boot.  Ter illustratie: de vakantiebeurs die afgelopen week werd gehouden, was een groot succes door meer bezoekers en een groter aantal reisboekingen. In de winter maken mensen plannen voor later, als de zon weer meer warmte brengt. Volgens mij willen mensen juist nu kijken wat er voor het beschikbare budget aan boten te koop is. Dat maakt een beurs als Boot Düsseldorf met meer dan 2000 nieuwe modellen ook zo'n happening. Ik ben er van overtuigd dat 99 % van de mensen die de grootste Europese watersportbeurs bezoekt, geen budget voor de boten in Superjachthal heeft. Die daar staan er dan ook niet voor de paar miljonairs die ze wel kunnen betalen. Mooie nieuwe jachten, primeurs en bijzondere producten dienen vooral als inspiratie voor ons, 'gewone watersporters'. Ze graveren een droombeeld in onze hersenen en uiteindelijk hebben we die beelden in ons achterhoofd als we weer lekker gaan varen. Voor mij is het dan ook: ijs in de sloot, tijd voor een droomboot.