Nieuws/Wat U Zegt

Lezers: Medeweggebruiker is grootste risicofactor

Uitslag stelling: Autorijden blijft gevaarlijk

Door door Martine de Vente

Dat het verkeer ooit helemaal veilig zal worden is een utopie, vinden de meeste stemmers op de Stelling van de Dag, ook al gaat door het gebruik van nieuwe technieken het aantal verkeersslachtoffers aanzienlijk omlaag.

Dat nieuwe auto’s automatisch licht voeren, ook overdag, draagt sterk bij aan de veiligheid evenals de verkeersdrempels, blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeer. Die drempels op de weg zijn bij de stemmers niet echt populair; over rotondes oordelen de respondenten milder. Daarvan ziet maar de helft er liever minder dan meer. Rotondes en drempels maken het autorijden volgens een meerderheid er echter niet leuker op.

Dat het verkeer nooit honderd procent veilig zal worden, komt volgens veel stemmers vooral door de medeweggebruikers. „Geen richting aangeven, of drempels veel te hard nemen”, is een voorkomende klacht.

Een respondent vindt dat het over het algemeen prima gaat, maar dat „een klein aantal verkeershufters” het verpest voor de rest. Hij vindt ook dat de politie hier veel meer achteraan zou moeten zitten. Iemand anders roemt zelfs het onderhoud en de veiligheid van de Nederlandse wegen, maar: „Fouten maken is nou eenmaal menselijk, dus helemaal nul slachtoffers is inderdaad niet haalbaar.”

Automobilisten kregen dan wel een stuk minder vaak een ongeluk, scooter- en motorrijders hadden wel vaker pech. Driekwart van de stemmers vindt deze bestuurders een stuk onvoorzichtiger dan automobilisten. Aan de auto’s zal het niet liggen. Een derde vindt maar dat automobilisten te weinig rekening houden met scooter- en motorrijders. Of het verkeer veiliger zal worden als snorscooters op de rijbaan moeten, betwijfelt een grote meerderheid.

Net als auto’s zouden ook fietsers overdag licht moeten voeren voor de veiligheid, zo luidde gisteren het advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeer. Daar is een meerderheid van de stemmers het niet mee eens. Wel denken ze dat fietsers zich er niet van bewust zijn dat ze slecht worden gezien door de rest van de weggebruikers. Iemand oppert fietsers en wandelaars reflecterende hesjes te laten dragen en veel strenger te zijn op fietsers die zonder licht door het donker rijden.

Een ergernis blijkt ook het telefoongebruik van fietsers te zijn. „Je moet fietsers verbieden met oortjes in te rijden. Ze gaan niet aan de kant, al toeter je nog zo hard.” Iemand anders vindt dat ook automobilisten zich vooral niet moeten laten afleiden. „Iedereen heeft het altijd over alcohol achter het stuur. Maar dan liever ook geen internet en mobieltjes in de auto, dat zijn absolute moordenaars.”

Driekwart van de respondenten denkt dat door het grotere gebruik van de elektrische fiets het gevaarlijker gaat worden op de weg. „Ze zouden voor de elektrische fiets een rijbewijs moeten invoeren”, oppert een stemmer. Een ander punt voor verbetering vinden sommigen het verwijderen van bomen langs provinciale wegen. Vanwege gladheid door bladeren en de duisternis gebeuren daar volgens sommigen nog echt te veel ongelukken.

De deelnemers verwachten op het gebied van veiligheid weinig van de zelfsturende auto. Een voordeel: „Zelfrijdende auto’s drinken niet.”