Nieuws

Retail nog lang niet uit het dal

Amsterdam - Alhoewel de consumentenbestedingen weer toenemen en het goed gaat met de huizenmarkt, is voor de retailsector alle pijn nog lang niet achter de rug.

ABN Amro komt vandaag met een sectorrapport waarin de bank zorgen uit over de winstgevendheid van de winkels. „Weliswaar is er sprake van een volumegroei in de retail van 2,25%, en groeit de vraag, maar de winstmarges blijven onder druk staan, mede door de felle concurrentie in de markt”, constateert de bank.

Het gaat spannend worden om de winstmarges op te krikken. „Dit wordt verergerd door online verkopen en het groter wordende aanbod van branchevreemde producten. De concurrentie gaat tegenwoordig verder dan het eigen segment van een winkel,’’ zegt een econoom.

Opvallend is dat de bouwmarkten, ondanks de herstellende huizenmarkt, het moeilijk houden. „Die lieten nog steeds een krimp zien vorig jaar. Volgend jaar verwacht ik wél groei voor de bouwmarktsector. Maar het blijft een vechtmarkt, ook door de concurrentie van ketens als Bauhaus en Hornbach. In deze sector is schaalgrootte van belang. Een internationale fusie wordt interessant.’’