Nieuws/Binnenland
452202
Binnenland

Experts: tijd van ’sterrensnoep’ voorbij

Peter Jan Rens kon jarenlang ongestoord zwemmen tussen de winegums. Maar met de kwestie-K3 is de tijd dat sterren onbelemmerd snoep aan jonge fans aanprijzen voorgoed voorbij, zeggen reclamedeskundigen.

De meiden van de kleuterpopgroep kregen een goed voornemen aan de hand van de Alliantie Stop Kindermarketing (ASK). De organisatie, waarin bijvoorbeeld kinderartsen en ook de Consumentenbond verenigd zijn, riep K3 op niet langer op de verpakking van geen chips, koeken en andere zoetigheid te prijken. De Vlaamse pretfabriek Studio 100, waar K3 onder valt, gaat nu ’snel’ kijken hoe hun beleid op het terrein van voeding gefinetuned kan worden.

,,Dit kan een breekpunt worden’’, stelt directeur Paul Sikkema van Qrius, dat gespecialiseerd is in kinder- en jongerenmarketing. ,,BN’ers zullen, vermoed ik, voortaan ver weg blijven van promotieactiviteiten voor snoep.’’ Omdat kinderen het altijd leuk zullen vinden om vertrouwde gezichten te zien op verpakkingen, zullen vooral cartoonfiguren deze plaats in nemen.

Verantwoordelijkheid

Geen sterren meer van vlees en bloed die bekritiseerd worden om hun inhaligheid, voorspelt ook merkendeskundige Paul Moers die de knieval van Studio 100 ’zeer terecht’ noemt. ,,Als celebrity krijg je steeds meer verantwoordelijkheid. Door social media moet je meer dan ooit een toonbeeld zijn van hoe het zou moet. Zo’n meneer Kaktus die jubelt over snoep, die zou daar nu keihard op worden afgerekend.’’

Járen geleden werden onder anderen Jim Bakkum en Daphne Deckers (nota bene als ’deskundige moeder’) al op de vingers getikt vanwege hun samenwerking met respectievelijk Mars en het lollymerk Chupa Chup. Het geval K3 kan het sluitstuk blijken van een ooit zo succesvolle reclametruc. ,,Mensen die hun roem inzetten om zich te verrijken, daar houden we niet meer van. Zeker niet nu obesitas onder kinderen zo’n probleem is. Wanneer de K uit K3 opeens ook voor kassa staat, vinden we die lieve meiden van K3 niet zo leuk meer. ’’

Het einde van een tijdperk: straks wordt de jeugdheld die zijn naam verbindt aan kleurige suikerbommen net zo’n ondenkbaar iets als de dokter die in de jaren vijftig op tv stelde: 'roken, goed voor uw gezondheid'.