Nieuws
453754
Nieuws

VROUW strakke-buik-en-billen-challenge

Zo doe je dé perfecte sit-up

GEEN - Ben jij ook bezig met de VROUW strakke-buik-en-billen-challenge en heb je ook zo'n moeite met de sit-ups? Je bent niet de enige! De vragen over deze oefening stroomden binnen. Hoog tijd om sportdeskundige Marije de Vries om hulp te vragen. Zij legt uit hoe je dé perfecte sit-up doet!

Uit de reacties van onze lezeressen blijkt dat de sit-up alles behalve makkelijk is. Van een pijnlijke nek, voeten die de lucht in vliegen tot steken in de rug: het lukte veel lezeressen niet om deze oefening onder de knie te krijgen. Daarom biedt Marije vandaag de helpende hand en vertelt ze jullie hoe het wél moet.

Eerste keer

"Het is bij de sit-up erg belangrijk dat je goed op je houding let. Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan en daar ook blijven staan. Ze mogen tijdens de uitvoering van de oefening niet omhoog komen. Trek daarnaast je kin goed richting je keel en zorg voor een rechte rug."

"Lukt het niet en krijg je toch last van je nek, rug of schouders? Laat deze buikspieroefening dan voor wat het is en ga voor de crunch. De sit-up is namelijk geen makkelijk oefening en je hebt er tevens al wel wat buikspieren voor nodig. Dus train je met de challenge voor het eerst écht je buikspieren, dan is het helemaal niet zo vreemd dat je deze oefening nog niet onder de knie hebt."

De side crunch

Aangezien wij begrijpen dat je misschien geen zin hebt om nóg meer crunches te doen, heeft Marije een goed alternatief voor deze oefening. "Wissel de crunch af met de side crunch. Dit is een oefening waarmee je de schuine buikspieren traint."

"Ga voor de side crunch plat op de grond liggen met je voeten op de grond en kom omhoog. Breng nu je rechterelleboog naar je linkerknie. Wissel daarna om en breng je linkerelleboog naar je rechterknie. Herhaal dit volgens het schema."

Zwaarder

Wil je de crunch of de side crunch nog iets zwaarder maken? Ook dan heeft Marije nog een handige tip. "Voor de gevorderden onder ons is er een trucje waarmee deze oefening heel eenvoudig een stuk zwaarder wordt. Zet je benen niet op de grond, maar til ze op tijdens het uitvoeren van de oefening."

Bekijk hier de schema's voor de VROUW strakke-buik-en-billen-challenge: