Nieuws
455476
Nieuws

Fit-op-werk-challenge week 2: meer energie

Zo krijg je meer energie!

Heb je de VROUW Fit-op-werk- challenge helemaal gemist, maar zou je 'm eigenhandig toch nog willen doen? Dat kan! Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt om de Fit Challenge helemaal zelf tot een goed einde te brengen. Zet 'm op!

Deze week staat in het teken van meer energie. We kennen allemaal de reclames van Snickers, ontbijtkoek en cup-a-soup. De makers van het product maken ons wijs dat suiker het beste medicijn tegen vermoeidheid is.

Overgewicht

Maar precies het tegenovergestelde is waar! Suiker is een downer, het maakt ons moe. Op de langere termijn (3 tot 5 jaar) kan het ernstige gevolgen hebben/. Denk aan diabetes, ontstekingsziekte, overgewicht en zelfs depressiviteit.

Wil je je energieker voelen? Dan zijn dit de beste stappen die je kunt zetten.

Stap 1

  1. Leer etiketten lezen en vermijd verborgen suikers. Bekijk de instructiefilm hieronder.

  2. De belangrijkste stap die wij in ons voedingspatroon kunnen maken, is het verminderen van suikers in onze voeding. Niet alleen als je wilt afvallen, ook als je meer energie wilt.

Verborgen suikers

Verborgen suikers in gezonde producten veroorzaken veel gezondheidsproblemen, omdat je ongemerkt veel te veel suiker binnenkrijgt. Er zit namelijk veel suiker in producten waarvan wij denken dat ze gezond zijn. Het maakt ons dikker, moe, veroorzaakt huidklachten en stress, terwijl we denken gezond te eten!

Speltbeschuit

Kijk maar eens naar de afbeelding van het etiket van speltbeschuit: er zit volop suiker en glucosestroop in dit product! Dat, terwijl in hetzelfde schap in de supermarkt ook beschuit ligt zonder suikers en stroop dat net zo lekker is! Ditzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld zalm, pindakaas en kipfilet.

 

Ingrediëntenlijst

  1. Probeer één week lang naar de ingrediëntenlijst te kijken van producten waarvan je denkt dat ze gezond zijn, en vervang ze voor precies hetzelfde product zonder suiker. 
  2. Dit kan zo 10 kilo per jaar schelen en een hoop vermoeidheid, en dan heb je nog niet eens anders gegeten, maar net even een ander product/merk uit het schap gepakt (en soms ook nog goedkoper!)
  3. Waar moet ik op letten? Stroop, glucose, fructose, alles wat eindigt op -ose valt onder het kopje 'suikers'.

Stap 2

Ruim je keuken op. Maak je laatste suikerrijke producten op en zorg ervoor dat je niet meer in de verleiding komt. Bekijk de boodschappenlijst (zie pdf) en vul je keuken met gezonde producten.


Stap 3

Kom in beweging en plan je sportprogramma op basis van de ideale beweegweek:

De ideale beweegweek

Hoe vaak moet je eigenlijk per week sporten voor het beste resultaat? Dat verschilt per persoon, afhankelijk van je doel maar ook (gezins-)leven en werk. Om je toch houvast te bieden heeft Marije de ideale beweegweek ontwikkeld: een trainingsprogramma dat voor alle doelen een goede basis vormt, maar ook de noodzakelijke trainingsvormen bevat om je lichaam en geest optimaal in vorm te houden.

De ideale beweegweek bevat de volgende vier elementen:

1. Een keer per week een intensieve cardiotraining van 30 tot 60 minuten. Denk aan Bodyattack, spinning/RPM, Steps, Bodycombat/ bokstraining of danslessen zoals Zumba, Bootcamp, hardlopen en zwemmen.

2. Een keer per week 30 tot 60 minuten krachttraining. Denk aan Bodypump, ClubJoy Power, fitness, maar ook Bodybalance, yoga en pilates vallen hieronder.

3. Elke dag minimaal 30 minuten matig intensief bewegen. Een uur is beter! Denk aan fietsen naar je werk, wandelen met de hond, tuinieren, schoonmaken.

4. Elke dag minstens 10 minuten fysieke ontspanning. Dat wil zeggen: een lichamelijk activiteit die je leuk vindt. Dit kan yoga zijn, of iets wat in de categorie matig intensief bewegen valt, zoals fietsen, dansen of wandelen. Je ontspant terwijl je je inspant. Daar gaat het om. Met deze activiteit maak je de ideale beweegweek compleet.

Trainingsprogramma

Het ontwikkelen van de ideale beweegweek vraagt tijd en geduld. Het is

1. belangrijk dat je het trainingsprogramma opbouwt

2. van belang dat je stap voor stap veranderingen door gaat voeren. Als je alles in één keer wilt veranderen, vraag je teveel van je focus en motivatie.

Alle weken van de fit challenge op een rij:

*Bron boeken: Fitnessbijbel voor Vrouwen & Fitgids voor Werkend Nederland