Nieuws
455478
Nieuws

Fit-op-werk-challenge week 4:

Zo krijg je je brein weer in topvorm

Heb je de VROUW Fit-op-werk- challenge helemaal gemist, maar zou je 'm eigenhandig toch nog willen doen? Dat kan! Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt om de Fit Challenge helemaal zelf tot een goed einde te brengen. Zet 'm op!

Hoe krijg je dit voor elkaar?

  1. Goede voeding
  2. Wandelen voor direct effect
  3. Schrap stoorzenders

Zoals je inmiddels hebt geleerd, is het eten van (toegevoegde) suikers en zoetigheid niet de manier om scherp te blijven. Het néémt energie en gaat direct richting de opslag (met name je buik). Het is beter om je brein te voeden met gezonde voeding die door je lichaam in brandstof voor je hersenen wordt omgezet.

Gezonde koolhydraten

Gezonde koolhydraten (zonder toevoegingen) zijn brandstof voor je hersenen. Gezonde koolhydraten zitten in- Volkoren pasta, brood en rijst- Salades- Fruit- Groenten, met name peulvruchten

Eet vis!

Twee keer per week een haring of een lekker stukje makreel en je krijgt genoeg omega 3-vetzuren binnen om je brein in topconditie te houden.

---Leer meer over voeding en het lezen van etiketten. Klik hier.---

Schrap stoorzenders

Er zijn stoorzenders die zich vermommen als aantrekkelijke onderbrekingen van je werk. Koffie, tabak en oppeppende drankjes lijken te helpen om scherper te worden en wakker te blijven. Maar bedenk: iedere keer dat je je werk onderbreekt, moet je weer opnieuw opstarten. En veel koffie drinken maakt gejaagd. Je werkt misschien wel snel, maar de kans dat je fouten maakt, neemt ook toe. Drink maximaal vier kopjes koffie (zonder suiker) per dag. Wil je graag afvallen? Dan raden wij aan maximaal 1 kop koffie met melk per dag te drinken.Een kop koffie met melk levert ongeveer 100 calorieën op. Koffie met suiker ongeveer 200 calorieën. Reken maar wat het per week scheelt als je hierin mindert. Dit kan zo 4 tot 6 kilo schelen!Door te werken aan je gezondheid, schrap je direct stoorzenders. Je zult binnen enkele dagen al merken dat je de dag productiever en relaxter doorkomt.

Creëer meer flow

Wist je dat werken het lekkerst gaat als je ‘in de flow’ bent? Dat betekent dat je helemaal opgaat in wat je doet en dat de tijd voorbij vliegt. Een belangrijke voorwaarde voor die flow is dat je werk doet dat je aankunt (is dat niet het geval, praat dan met je manager!). Verder zijn er tal van dingen die je kunt doen om je flow te bevorderen:

  • Concentreer je op één taak tegelijk.
  • Stop stoorzenders: deur dicht, telefoon op voicemail, meldingen uit, e-mail uit.
  • Stel jezelf een haalbaar 
doel voor de korte termijn: ‘Vanmiddag wil ik vijf brieven schrijven.’ Of: ‘Voor zes uur wil ik deze stapel doorlezen.’ Je zult zien dat het werk onder je handen vandaan vliegt.

Test:

Vind ik mijn werk écht nog wel zo leuk?

Download het schema Genieten of Balen (zie rechtsboven) en krijg inzicht in je werk. Wat vind je leuk en wat niet, en is dit nog wel in de juiste verhouding?

Alle weken van de fit challenge op een rij:

*Bron boeken: Fitnessbijbel voor Vrouwen & Fitgids voor Werkend Nederland