Nieuws
455481
Nieuws

Fit-op-werk-challenge week 7

Grip op slechte gewoontes

Heb je de VROUW Fit-op-werk- challenge helemaal gemist, maar zou je 'm eigenhandig toch nog willen doen? Dat kan! Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt om de Fit Challenge helemaal zelf tot een goed einde te brengen. Zet 'm op!

Welke stap zet je eerst?

Vraag jezelf af: heb ik grip op mijn slechte gewoonte? Kan ik ook zonder of beheerst het te veel mijn leven?Kies een slechte gewoonte. Bespreek met een goede vriend of collega dat je ermee wilt stoppen. Je wens hardop uitspreken is de eerste stap op weg naar verandering.

Goede voornemens

In december denken we vaker aan onze ongezonde gewoontes dan de rest van jaar. We vragen ons af wat beter kan en maken goede voornemens. Wist je dat minder dan 20% echt in staat is om goede voornemens werkelijkheid te laten worden?Hoe kan dat? Dit heeft meerdere oorzaken:1. We willen te snel en te veel tegelijkertijd veranderen.2. We stoppen binnen 30 dagen!Volgende week verschijnt het de laatste artikel voor de VROUW Fit-op-werk-challenge. Hierin staat een plan van aanpak voor de feestdagen, lekkere recepten en helpen we zodat goede voornemens echt een feit worden en je het nieuwe jaar weer fris aan de start verschijnt.

Stress als voedingsbodem

Slechte gewoontes zijn vaak een bliksemafleider voor een overdosis stress. Denk maar aan het ontspannende wijntje na een drukke werkdag, de sigarettenpauze tijdens een moeizaam werkoverleg of de snoepjes die je in de file in je mond stopt.

Het verminderen van stress is een belangrijke voorwaarde om met slechte gewoontes te breken. Ook het verbeteren van je stressweerbaarheid is nodig om je sterk te maken, vooral op momenten dat je weer door de knieën zou gaan voor een sigaret, een wijntje of erger. 

Wil jij graag minder stress? Bekijk alle informatie uit week 3

Beste tip

Het duurt gemiddeld dertig dagen voordat je positief verslaafd bent aan een nieuwe gewoonte. De beste tip: start met één gewoonte, bijvoorbeeld een gezond ontbijt, geen suiker in koffie of thee of doordeweeks geen alcohol. Houd dit 30 dagen vol en start dan pas met een nieuwe gewoonte waar je graag de controle over wilt hebben.

Het beste medicijn tegen slechte gewoontes: sporten!Vooral cardiotraining in welke vorm dan ook – zolang je hartslag maar flink wordt opgejaagd – geeft een enorme kick. Denk aan: hardlopen, aerobics, spinning, wielrennen, bootcamp en zwemmen.Wist je dat mensen die vier weken achter elkaar twee tot drie keer per week een cardioles volgen die ze leuk vinden, positief verslaafd raken aan sporten?

Start altijd met sporten als je besluit te stoppen met een slechte gewoonte zoals roken, drinken, snoepen. Het is de ideale bliksemafleider en het zet je direct in een positieve spiraal!

Alle weken van de fit challenge op een rij:

*Bron boeken: Fitnessbijbel voor Vrouwen & Fitgids voor Werkend Nederland