Nieuws
455509
Nieuws

Waarom snoozen niet goed voor je is

GEEN - Je hebt een heerlijke vakantie achter de rug. Helaas kan dit niet eeuwig duren en moet je weer aan het werk. En dat betekent dat de wekker ook weer iedere dag staat de rammelen om jou uit je heerlijke slaap te rukken. Snooze! Snooze! Snooze! Maar misschien moet je de snooze-knop niet zo vaak indrukken. Het blijkt namelijk helemaal niet zo gezond voor je te zijn.

Die paar minuten extra slaap voelen als een cadeau en veel mensen zijn dan ook erg blij met de grote snooze-knop op de wekker. Maar het is eigenlijk helemaal niet zo gezond om te snoozen. De belangrijkste reden is dat het je ritme verstoort. De snooze tijd is meestal negen minuten. In die paar minuten heb je niet genoeg tijd om weer echt in slaap te vallen, waardoor je iedere keer dat je snoozt je je vermoeider gaat voelen. Daarnaast is het irritant voor je bedpartner. Jullie staan allebei chagrijnig op en dat kan tot ruzie leiden later op de dag.

---Slechte slaper? Met deze tips slaap je als een roos---

Nog meer slaapweetjes

  • Het is slecht om in slaap te vallen met de tv aan of een laptop op je schoot. Deze elektronica geven teveel licht waardoor je lichaam niet in de ‘slaapstand’ gaat. Je gaat dus later slapen en bent vaak niet uitgerust ’s ochtends. 
  • Uitslapen op zaterdag en zondag verstoort je biologische klok. Op maandagochtend is het opstaan daarom nog veel moeilijker en ben je vaak minder productief op het werk. Je lichaam moet de biologische klok als het ware resetten. Het verstoren van de biologische klok kan er trouwens ook voor zorgen dat je overgewicht krijgt of andere gezondheidsproblemen.  
  • Veel mensen slapen beter als ze een glas alcohol drinken voor het slapengaan. Het is waar dat je dan sneller in slaap valt, maar de kwaliteit van je slaap is stukken minder omdat je minder snel in de zogenaamde REM-slaap komt. Het duurt daarom langer voordat je totaal ontspannen bent en écht uitrust. 
  • Blijf niet in bed als je niet kunt slapen. Je kunt beter even een wandeling door je huis maken of een boek lezen. Zorg dat je ongeveer een half uur iets doet wat weinig energie kost en ga pas terug naar bed als je moe bent. Veel mensen blijven juist langer wakker als ze in bed gaan piekeren dat ze nu niet genoeg slaap zullen krijgen. 
  • Laat avondeten met veel proteïne kan ervoor zorgen dat je niet kunt slapen. In bijvoorbeeld vlees zitten veel proteïne. Deze zijn voor je lichaam moeilijker te verteren. Wanneer je gaat slapen vlak na zo’n maaltijd raakt je lichaam in de war. Je lichaam hoort niet zo hard te werken als je slaapt. Vandaar dat het langer kan duren totdat je in slaap valt.

Vertel eens: hoe vaak drukken jullie de snooze-knop in 's ochtends?