Nieuws
456256
Nieuws

Lunchen achter je bureau maakt dik!

Het lijkt behoorlijk onschuldig. Je bent druk bezig met die ene opdracht en haalt rond lunchtijd even snel een broodje in de bedrijfskantine. Achter je bureau prop je het broodje snel naar binnen en gaat weer verder aan het werk. Niet doen! zegt het Britse ziekenfonds. Juist dít zou er namelijk voor zorgen dat je die ongewenste extra kilo's aan komt.

Minder vitamine C en E, een hoog cholesterol en een hoger BMI. Het onderzoek heeft vijf jaar lang 8.134 mensen gevolgd en naar hun eetpatroon op het werk gekeken. Bij 64% van de volwassenen werd overgewicht geconstateerd.

Ongezond

‘Sommige deelnemers namen niets mee van huis en kochten zo’n zes maaltijden per week. Een gezonde snack of een ongezonde snack? Dat maakte niet uit. Het resultaat bleef hetzelfde,’ zegt onderzoekster Ashima Kant in The Sunday Times. Als je maaltijden koopt in de bedrijfskantine of buiten de deur, dan zijn dat vaak ongezonde producten, te grote porties of de dressing is te vet.

Tips

Het Britse ziekenfonds geeft verschillende tips als het aan komt op lunchen op het werk.

  1. Ten eerste: neem vooral je eigen lunch mee en zet het bij aankomst meteen in de koelkast. Zo blijft het langer vers. Is er geen koelkast? Neem het dan mee in een koeltasje.
  2. Ten tweede: maak je bureau schoon. Haal even een schoon doekje met lauwwarm water over je bureau voordat je gaat eten, want op een gemiddeld bureau zitten nogal wat bacteriën. Het is ook slim om na je lunch ook nog even het doekje eroverheen te halen.
  3. Ten derde: geniet van je eten. Eet rustig. Neem er even de tijd voor. Als je je eten niet bewust proeft, heb je meestal na een halfuur weer honger.
  4. De laatste tip gaat over het verpakkingsmateriaal. Gooi het weg! Gebruik plastic zakjes of papieren broodzakken geen tweede keer. Er kleven altijd bacteriën aan.