Nieuws
456529
Nieuws

Feitjes en weetjes

Voeding voor een gezond hart

Deze week is het de Week van het Gezonde Hart, een initiatief van cardiologe Janneke Wittekoek en de Hartstichting. Want wist je dat hart- en vaatziekten nog steeds doodsoorzaak nummer 1 zijn onder vrouwen? En dus gaat Janneke deze week dagelijks op VROUW.nl op de barricaden om te pleiten voor meer aandacht voor het vrouwenhart. Vandaag vertelt ze over wat je je naar een gezond en vitaal hart eet en drinkt.

Aandacht voor verhoogd cholesterol

Vandaag is het in Amerika FH Awareness Day; een dag waarop er extra aandacht wordt besteed aan een verhoogd cholesterol. Dit is een belangrijke risicofactor voor hart -en vaatziekten en moeten we dus goed in de gaten houden. Een paar patatjes teveel en het akelige goedje verdwijnt je bloedvaten in met alle nare gevolgen van dien.

Een hoog cholesterol kan ook erfelijk zijn. We spreken dan van Familiaire Hypercholesterolemie (FH). Een aandoening die bij 1 op de 250 Nederlanders voorkomt. Door een foutje in je DNA kun je sla eten wat je wilt, maar je cholesterol blijft torenhoog en hiermee dus ook je risico op het krijgen van hart -en vaatziekten.

Gelukkig is het goed te behandelen met medicijnen en is het bij deze groep mensen dus extra belangrijk om vroegtijdig het hoge cholesterolgehalte vast te stellen en te behandelen. Een hartinfarct op je 32e is in dit soort families geen uitzondering. Heb je een totaal cholesterolgehalte boven de 8 mmol/L dan is de kans groot dat het erfelijk is. Op de Amerikaanse FH dag wordt er dan ook geroepen: “Know your numbers”!

Ken je getallen!

Ben je op de hoogte van jouw cholesterol- en bloeddrukwaarden? Voor het cholesterol hanteert Wittekoek de ezelsbrug van 5-3-1: je totale cholesterol mag niet hoger zijn dan 5, het LDL- cholesterol (ook wel slecht cholesterol genoemd) mag niet hoger zijn dan 3 en je HDL (goede cholesterol) moet hoger zijn dan 1. Welk eten heeft een positief effect op cholesterol? We zetten ze allemaal op een rij.

Vette vis: zalm, makreel, forel

Vette vis zoals zalm, makreel, forel, sardines bevatten veel omega-3 vetzuren. Deze helpen om het triglyceridengehalte in ons bloed te laten dalen, waardoor ook het cholesterol verlaagd kan worden.

Gebruik zo min mogelijk zout of saus als je vis eet.

Walnoten

Walnoten zitten boordevol omega-3 vetzuren, vitamine E, vezels en foliumzuur. Walnoten zijn rijk aan onverzadigde vetzuren en hebben een gunstig effect op onze bloedvaten.

Avocado

Avocado’s zitten vol met onverzadigde vetten, die helpen het cholesterol te verlagen. Het hoge kaliumgehalte zorgt voor een verlaging van de bloeddruk.

Rode bieten

Rode bieten zijn een bron van nitraat, een stof die je lichaam nodig heeft om het bloed vlot te laten stromen en je bloeddruk laag te houden.

Zwarte pure chocolade

Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar pure donkere chocolade (kies er één met meer dan 70% cacao) helpt tegen hart- en vaatziekten. Pure chocolade (dus geen melk, wit of praline) bevatten bepaalde stoffen die helpen tegen een hoge bloeddruk. Ook kan het cholesterol helpen verlagen. Geniet dus af en toe van een blokje pure chocolade.

Lees ook: 3 excuses om meer chocolade te mogen eten.

Blauwe bessen

Klein, maar fijn. Deze ‘blauwe wondertjes’ bevatten veel anti-oxidanten. Anti-oxidanten werken ontstekingsremmend en cholesterolverlagend. Blauwe bessen zijn daarnaast ook goed voor de doorbloeding.

Rode wijn

Proost! Af en toe een glaasje rode wijn is goed voor je hart en bloedvaten. Rode wijn bevat veel anti-oxidanten zoals polyfenolen, die een gunstig effect hebben op de bloedvaten.

Tot slot…

We hebben cholesterol ook nodig voor de opbouw van nieuwe cellen en de aanmaak van hormonen. Het probleem in de westerse wereld is echter dat we vaak teveel en te vet eten waardoor de vetstofwisseling verstoord raakt en het lichaam het overschot gaat afzetten in de bloedvaten. Als dit maar lang genoeg duurt, ligt een hartinfarct (of herseninfarct) op de loer.

En nog 7 redenen om meer te bewegen.

Vet gezond

Veel beweging, ontspanning en gezonde voeding helpen je hart gezond te houden. Door te kiezen voor de juiste producten kun je de conditie van jouw hart en bloedvaten verbeteren.

Vet en cholesterol

Een gezond voedingspatroon bestaat uit veel groente en fruit, voldoende vezels, weinig zout en onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet.  Een teveel aan verzadigde vetten (verkeerd) verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Verzadigde vetten vind je terug in alle lekkere dingen: koekjes, chips, volvette kaas en worst, gebakjes, volle melk producten en gebak. Onverzadigde vetten (oké) zijn de goede vetten. Deze vind je terug in producten als noten, vette vis, olie en avocado bevatten onverzadigde vetten.

Eet smakelijk!